HVA KJØPTE DU NÅ: Nå skal alt du kjøper overvåkes, ifølge det amerikanske nettstedet Cnet. Foto: colourbox.com
HVA KJØPTE DU NÅ: Nå skal alt du kjøper overvåkes, ifølge det amerikanske nettstedet Cnet. Foto: colourbox.comVis mer

Sier kredittkortselskapene vil overvåke hva du kjøper

Formålet skal være å videreselge informasjonen til markedsføringsbruk.

Kredittkortselskapene Mastercard og Visa skal være i full gang med å utvikle måter for å overvåke alle dine butikkjøp.

Informasjonen skal de selge videre for å oppnå mer personrettet markedsføring på nettet, skriver det amerikanske nettstedet Cnet.

Utvikler systemer

Ifølge Cnet jobber Mastercard med utviklingen av egne systemer for å gruppere forbrukernes kjøp i forskjellige markedsføringssegmenter - uten at de røper for mye om hver enkelt forbruker. Denne informasjonen skal de så selge videre til markedsføringsformål.

Også Visa skal jobbe med å utvikle et liknende system, skriver Cnet.

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no Vis mer


- At kredittkortselskapene ønsker å samle inn data fra forbrukernes kortbruk for videresalg til markedsføringsbruk, er helt uholdbart, sier Jorge Jensen, fagdirektør innen finans i Forbrukerrådet, og understreker at dette er problematisk i forhold til kredittkort-kundenes personvern.

Jensen påpeker at dette er en problemstilling som blir stadig mer aktuell, blant annet i forbindelse med app-er til smarttelefoner som samler inn data om brukeren, som uten tvil kan være interessante for næringsdrivende.

Selv om Jensen tror det ikke er rettslig grunnlag for kredittkortselskapenes å gjennomføre denne typen innhenting av informasjon fra forbrukerne, mener han også det etiske bør veie tungt for selskapene. Jensen tviler på at denne typen overvåking av forbrukernes kjøp vil bli akseptert i Norge.

- Hvis de likevel prøver seg, vil de møte motstand, lover Jensen.

Les også: Vil ikke stå inne for kredittkortgjeld

Opptatt av personvern

Når vi sender mail til Mastercard i Europa om det faktisk er slik at de planlegger bruk av informasjon fra sine europeiske kunder på denne måten, får vi følgende svar:

- Personvern og informasjonsbeskyttelse har vært essensielt for vår drift i 45 år, og skal fortsatt være det. Vi forplikter oss til å ivareta personvernet, noe som er kjernen i de verdiene vi formidler til forbrukerne og bedriftene.

Mastercard mottar dessuten ikke kortholdernes navn og kontaktinformasjon ved korttransaksjoner, og knytter ikke anonym informasjon til individer i forbindelse med kjøp, skriver Gabrielle Jaspart til DinSide.

Med utgangspunkt i dette svaret, ser det ikke ut til at Mastercard planlegger denne typen overvåking med det første.

Les også: Denne koden bør du absolutt kunne