Kommunikasjonssjef Lillian Aasheim beklager på vegne av Shell og håper folk vil gjøre opp for drivstoffet de fikk gratis vinteren for snart to år siden. Foto: Fred Magne Skillebæk/Norske Shell
Kommunikasjonssjef Lillian Aasheim beklager på vegne av Shell og håper folk vil gjøre opp for drivstoffet de fikk gratis vinteren for snart to år siden. Foto: Fred Magne Skillebæk/Norske ShellVis mer

Shell krever penger to år senere

– Vi håper at folk vil gjøre opp for seg, sier kommunikasjonssjefen.

Kunder som har vært innom Shell Ås Bilistsenter i perioden desember 2009 til februar 2010, får i disse dager en overraskelse: De skylder penger.

På grunn av teknisk feil på Ås Bilistsenter er noen transaksjoner fra perioden desember 2009 til februar 2010 ikke belastet bankkort i forbindelse med kjøp på denne stasjonen.

For å kunne belaste de aktuelle kjøpene ber vi om at du signerer vedlagt bekreftelse og sender det i retur i vedlagte svarkonvolutt innen 28. oktober. skriver Shell til en del av sine kunder – nå i oktober 2011.

Hvor mange som har mottatt brevet, kan ikke kommunikasjonsjef Lillian Aasheim svare på, men hun sier at det er nok personer til at det er riktig å sende ut et slikt brev.

– Hadde det vært snakk om noen få personer, hadde vi ikke tatt oss bryet med å gjøre dette. Derfor er det også vesentlig å få inn pengene, sier Aasheim til DinSide.

SE OGSÅ: Bensinstasjonenes store frykt

Norske Shell har sendt ut brev tile en del av sine kunder og håper de vil betale det de skylder for handelen. (Mottakers navn og adresse er fjernet.) Foto: Kristina Picard Vis mer


Beklager på det sterkeste

For kundene som mottar denne henvendelsen er det imidlertid ingen plikt til å betale, det er opp til hver mottaker.

– Ja, vi er avhengig av signaturen for å kunne belaste kunden for transaksjonen, men vi håper at folk ønsker å gjøre opp for seg. Kjøpet er reelt, men en teknisk feil i systemet har ført til at kundene ikke har blitt belastet for drivstoff, forklarer Aasheim.

Forstår du at noen synes brevet kommer lovlig sent?

– Ja, det forstår jeg godt, og det beklager vi også. Dette er ikke noen heldig sak, det er veldig leit, og derfor sender vi ut et brev hvor vi forklarer det som har skjedd.

Shell Ås Bilistsenter har naturlig nok ikke ment å gi bort gratis drivstoff.

– Vi håper at folk skjønner at de faktisk var der og handlet der og at de ønsker å gjøre opp for seg, sier Aasheim, som tror de fleste kundene vil signere og returnere brevet fra Shell.

>>> Her er det flest bensinstasjoner