Hovedrolleinnehaverne Kristin Davis (f.v), Sarah Jessica Parker, Cynthia Nixon og Kim Cattrall er bare noen av alle dem som tjener fett på "Sex og singelliv". Foto: HBO. Foto: Foto: HBO
Hovedrolleinnehaverne Kristin Davis (f.v), Sarah Jessica Parker, Cynthia Nixon og Kim Cattrall er bare noen av alle dem som tjener fett på "Sex og singelliv". Foto: HBO. Foto: Foto: HBOVis mer

Sex og milliardinntekter

TV-serien og filmversjonen av Sex og singelliv genererer enorme inntekter.

Neste helg er det premiere på filmversjonen av TV-serien "Sex and the city", eller Sex og singelliv, som serien kalles på norsk. Ifølge det amerikanske nettstedet Forbes genererer denne serien mange milliarder i inntekter, til flere forskjellige aktører.

Industrisuksessen Sex og singelliv ble født i 1997, da Candace Bushell gjorde om spalten sin, "Sex and the City", til en bok. Siden 2001 har det blitt solgt over 260.000 eksemplarer av boken.

Seersuksess

TV-serien resulterte i en seks år lang seersuksess for TV-selskapet HBO, som i dag eies av Times Warner. Serien ble også solgt videre til over 200 andre land.

Time Warner og HBO vil ikke opplyse hvor mye de har tjent på DVD-salg av serien, men ifølge Forbes er det snakk om flere millioner dollar, noe som tilsvarer milliarder av kroner.

Superstjerner

Hovedrolleinnehaverne har i tilegg til å bli superstjerner, også benyttet muligheten til å tjene ekstra på seriens suksess. Sarah Jessica Parker har for eksempel skapt sin egen kleskolleksjon, Bitten, og selger parfyme i sitt eget navn. Lovely, som er en av parfymene, har omsatt for over 920 millioner kroner. Og for sin deltakelse i den nye filmen håvet Parker inn rundt 80 millioner kroner.

Sex- og singellivtrusa er her

Kim Cattrall, som spiller den sexfikserte Samantha Jones, har gitt ut bøkene Sexual Intelligence and Satisfaction og The Art of the Female Orgasm. Til sammen har de solgt 370.000 eksemplarer.

Produktplassering

Filmen preges av omfattende produktplassering. Flere store selskaper har betalt for å få sine produkter omtalt og vist i filmen, noe de allerede får igjen for i form av økte inntekter.
Glacéau VitaminWater, Mercedes Benz og Skyy vodka er bare noen av produktene. Designeren Vivienne Westood har også gjort et markedsføringskupp. Hun har nemlig designet brudekjolen som Carrie bruker i filmen.

Eksklusive rundturer

Utover alt dette har Sex og singelliv generert fine inntekter til byen New York, som spiller en viktig rolle i serien. Turistene i hopetall har vært med på rundturer hvor man får oppleve hovedpersonenes samlingssteder og favorittbutikker. Slike sightseeingturer koster rundt 40 dollar, og har lokket til seg opptil tusen personer i uken.

Gjør New York som Carrie

Det er til og med mulig å bli med på mer eksklusive rundturer, hvor deltakerne får kle seg som, og late som de er, seriens hovedpersoner. Dette koster 15.000 dollar, eller altså 76.000 kroner.