<B>FRISTENDE: </B>Norge har ikke Apple Store, slik de har blant annet her i London. Mange nordmenn fristes blant annet derfor til å kjøpe Apple-produkter på ferie, men kan få problemer med service i hjemlandet. Foto: ALL OVER PRESS
FRISTENDE: Norge har ikke Apple Store, slik de har blant annet her i London. Mange nordmenn fristes blant annet derfor til å kjøpe Apple-produkter på ferie, men kan få problemer med service i hjemlandet. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Service på Apple-produkter kjøpt i utlandet

Loven hjelper deg ikke, men det kan garantien gjøre.

ITavisen har tidligere fortalt om en iPhone 6, kjøpt lanseringshelga på Apple Store i San Fransisco, som bøyde seg. Nordmannen ble dermed en del av furoren kalt «bendgate».

Og nå har han kontaktet Apples norske kundeservice.

- Butikken i USA der mobilen ble kjøpt, og nettbutikken som er tilknyttet dette servicenummeret, er to helt forskjellige ting. Du må ringe butikken og spørre dem, skal kundeservice ha fortalt nordmannen, og Apple ville ifølge ITavisen ikke hjelpe han.

Men nordmenn som kjøper produkter i utlandet står slett ikke uten rettigheter, selv om de på langt nær blir så gode som om produktet hadde blitt kjøpt i Norge.

LES OGSÅ: Årets beste mobiltelefoner – hvordan klarer Apple seg mot konkurrentene?

BØYD: Her er iPhone 6-mobilen ITavisen omtaler, som har bøyd seg. Foto: ITAVISEN Vis mer


Begrenset reklamasjonsrett

Norsk reklamasjonsfrist, som for mobiltelefoner vil vare i fem år, gjelder ikke om produktet kjøpes i utlandet.

Du må forholde deg til reklamasjonsretten i landet hvor du handler. Den kan være svakere enn i Norge; i mange tilfeller er for eksempel er perioden for reklamasjon kortere.

Og uansett vil det by på problemer å ta reklamasjonssaker med en butikk i et land på andre siden av kloden, med mindre lovene i landet tillater deg å ta saken direkte med produsenten, slik du kan i Norge.

Begrenset garanti

Det mest nærliggende vil derfor være å få hjelp av produsentens garantier; altså rettighetene de gir deg frivillig.

Men for eksempel i Apples garantivilkår for iPhone og iPad kjøpt i USA, sier de klart fra at denne kan begrenses.

- Apple kan begrense garantiservice for iPhone og iPad til landet hvor Apple eller dens autoriserte distributør opprinnelig solgte produktet, skriver Apple.

LES OGSÅ: Apples program for batteribytte gir deg dårligere vilkår enn norsk lov

HJELPER: De norske Eplehuset-butikkene tar i mot Apple-produkter kjøpt i utlandet. Men du risikerer å måtte betale for reparasjonen selv. Foto: EPLEHUSET Vis mer


Hjelp fra Eplehuset

Eplehuset og Humac har i Norge slått seg sammen til én kjede under Eplehuset-navnet. Som Apple-autorisert servicepartner setter Apple diverse krav til dem, blant annet at de skal ta i mot produkter som er kjøpt utenfor deres egen butikk.

Dette gjelder også produkter kjøpt i utlandet. Men med enkelte unntak, i tråd med garantivilkåret vi nevnte over, uten at Eplehuset kan gi noen fasit på nøyaktig hvilke modeller fra hvilke land det gjelder.

iPad med mobildata kjøpt utenfor Europa, og iPhone med operatørbinding fra USA og Kina, er blant produktene du kan få problemer med.

- Det enkleste er om kunden tar kontakt med oss og opplyser serienummeret på enheten, så kan vi sjekke hva som gjelder nøyaktig den enheten, forteller kommunikasjonssjef Hallvard Opheim i Eplehuset til Dinside.

LES OGSÅ: Mener Eplehuset ikke gir kundene lånegjenstander i tråd med norsk lov

Har du handlet Apple-produkter i utlandet?

(Avsluttet)
Nei(54%) 594
Ja(46%) 497
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hjelp utenfor eplebyer

Eplehuset sier de tar i mot reparasjoner også utenfor garantiperioden, ofte på ett år, men du må da betale for reparasjonene. På samme måte som når feilen viser seg å falle utenfor garantien.

Bor du ikke i nærheten av en Eplehuset-butikk, kan også forsøke andre Apple-autoriserte selskaper som du finner på Apples nettsider. For eksempel bekrefter Elkjøp overfor Dinside at de tar i mot alle Apple-produkter i garantiperioden.

Eventuelt kan du sende Eplehuset produktet i posten, hvor du da selv må betale frakt.

- Vi tar imot service fra hele landet, forsikrer Opheim.

Har du egen erfaring med service på Apple-produkter kjøpt i utlandet? Del erfaringer under artikkelen!