<b>FAKTAFEIL:</b> Nei, vi visste faktisk ikke at dette var en elg ...
FAKTAFEIL: Nei, vi visste faktisk ikke at dette var en elg ...Vis mer

Ser du feilen?

Men er dette en elg, da, Nestlé?

– Jeg kjøpte ei pakke Multi Cheerios til unga mine en dag, og bak på pakka var det morsomme fakta om norske dyr. Dette var veldig spennende for unga mine, og jeg måtte lese om hvert dyr. Det var litt morsomt å lese om elgen, da det ikke er bilde av en elg, men en hjort, skriver en leser til DinSide.

Og så sannelig, det som ifølge teksten skal være en elg, er langt unna å være en elg. Det er en hjort. Ikke et av tilværelsens store problemer akkurat, men likevel forteller kommunikasjonssjef Marianne Aaberg i Nestlé at de har fått flere henvendelser fra forbrukere om dette.

– Ja, vi er klar over det, og dette beklager vi sterkt, sier kommunikasjonssjefen til DinSide.

– Da vi ble klar over at vi har gjort feil, var produktet allerede sluttsolgt fra oss, så det som måtte være igjen er det som allerede er ute i butikkene, sier Aaberg, som forteller at selskapet ikke trekker produktet, da det ikke dreier seg om noen form for helserisiko.

Sørlandschips fra Danmark? - Ikke nok norske poteter

Feil i oversettelsen

– Det som vi tror har skjedd, er at det har vært et problem med oversettelsen, og så har man tatt et bilde av en hjort. Det amerikanske ordet ”Elk” er det samme som en hjort på norsk, forklarer Marianne Aaberg.

– Vi er bare veldig lei oss for at vi har gitt feilaktig informasjon. Kampanjen var ment å gi riktig interessante fakta for barn, så dette er bare veldig beklagelig, sier Aaberg til DinSide.

Akkurat denne pakken er en kampanjeutgave av Cheerios Multi-esken, og det er solgt 100.000 pakker av denne kampanjen. På årsbasis selges det omkring 800.000 esker av denne frokostblandingen i Norge.

– Vi har forbedret våre rutiner internt, med det mål at dette ikke skal skje igjen, sier Aaberg.

Dropp denne frokostblandingen: Inneholder mer sukker enn iskrem