NY MERKING: Ved inngangen til Dinner Bar & Restaurant ved Nationaltheatret i Oslo kan du nå se Apay-klistermerket. Men betalingsmåten kan kun benyttes av mennesker med kinesisk bankkonto, i alle fall foreløpig. Foto: Eilin Lindvoll
NY MERKING: Ved inngangen til Dinner Bar & Restaurant ved Nationaltheatret i Oslo kan du nå se Apay-klistermerket. Men betalingsmåten kan kun benyttes av mennesker med kinesisk bankkonto, i alle fall foreløpig. Foto: Eilin LindvollVis mer

Alipay til Norge, men ikke for nordmenn

Ser du dette skiltet må du likevel åpne lommeboken

Kinas største betalingsapp kommer til Norge, men enn så lenge er den bare myntet på kinesiske turister.

Nå kan du se Apay-klistermerker på dørene til fem spisesteder og ett hotell i Oslo, og den kommende tiden vil merkelappene trolig dukke opp flere steder i hovedstaden.

For kinesere

Mandag ble betalingsappen Apay lansert på The Thief hotell på Tjuvholmen, men foreløpig er det kun kinesiske turister som kan betale hotelloppholdet sitt med appen.

- Alipay kan bare brukes av folk med kinesisk bankkonto, siden betalingssystemet er regulert av myndigheter i Kina. Du må ikke være kinesisk statsborger for å opprette bankkonto i landet, men det er regler om at du må bo, studere eller jobbe for å åpne konto, sier Stein Erik Moe, styremedlem i Apay Nordic.

Økt kinesisk turisme til Norge og det faktum at kinesere er den turistgruppen som bruker mest penger på reisene sine, gjør at det er bra Apay kommer på banen, ifølge Moe.

Apay Nordic AS er en markedsføring- og servicepartner underlagt Alibaba-gruppens Alipay, Kinas største tredjepartsløsning for betaling med mobil. Partnerselskapet er etablert av GoDigitalChina, som jobber med digital markedsføring i Kina fra sin base i Oslo.

Alibaba-gruppen har inngått en avtale med en bank i Nederland for å gjøre det mulig å bruke den kinesiske appen i Europa.

BETALE BARE MED MOBIL: Med Apay-appen trenger du kun en smarttelefon for å betale for deg. I Kina har moderselskapet Alipay forbigått alle andre betalingsmåter, inkludert bankkort. Foto: Apay Nordic. Vis mer

Beskrives som «superapp»

- Apay kan sammenlignes med en kombinasjon av Paypal, Tripadvisor, Facebook og Whatsapp. Det er mer enn en betalingsapp, det er en livvstil og en real «superapp», sier Jie Zhang, styreformann i Apay Nordic under lanseringen på The Thief.

Med Apay-appen kan du betale for varer og tjenester, drive markedsføring av steder som tilbyr betalingsappen, få beskjed om noen i nærheten bruker appen, få andre brukeres vurdering av varesalg og tjenester, samt motta rabatter og kuponger.

I Kina har Alipay passert alle andre aktører på markedet, og visjonen deres er å utfase kort og kontant som betalingsmidler. Per i dag brukes Alipay av over en halv milliard kinesere.

Sprer seg i hovedstaden

TESTER APPEN: Restauranteierne Sean Cao fra Dinner Bar & Restaurant (til venstre) og Michael Wu fra Tatakii Asian tester Apay i førstnevntes restaurant i Oslo. Foto: Eilin Lindvoll. Vis mer

I første omgang kan kinesiske turister benytte seg av Apay på hotellet The Thief og spisestedene Südøst, Tatakii Asian, Dinner Bar & Restaurant, Nodee Barcode og Nodee Sky.

- Vi har planer om å ekspandere, men kan ikke si noe om hvilke butikker i Oslo som vil tilby Apay i fremtiden ennå. Fokuset vårt vil imidlertid være på high end-produkter, sier Zhang.

- Det er ønsket at Apay skal dekke hele Norge og Norden. Vi kommer til å søke oss til alle som driver handel med kinesere, både innen turistindustri og annet næringsliv, sier styremedlem Moe.

Alle Apay-aktørene er basert i hovedstaden, og for noen var det et enkelt valg med å innføre en aktiv strategi for å nå den største turistgruppen som kommer til byen.

- Teknologi er en viktig forutsetning for å få nye kunder, og det kan være vanskelig å velge riktig betalingsløsning. Apay er en del av en langsiktig strategi om å fasilitere det kinesiske markedet, sier Daniel Setekleiv, kommersiell direktør på The Thief.