Klassisk-, keltisk- eller reggaemusikk skal hjelpe mot høyt blodtrykk. Illustrasjonsbilde: Colourbox Foto: colourbox.com
Klassisk-, keltisk- eller reggaemusikk skal hjelpe mot høyt blodtrykk. Illustrasjonsbilde: Colourbox Foto: colourbox.comVis mer

Senk blodtrykket med musikk

En halv time om dagen kan redusere blodtrykket betydelig, viser ny studie. Få flere råd her.

Lider du av høyt blodtrykk, bør du høre på klassisk, keltisk eller reggaemusikk daglig.

Det er konklusjonen fra en studie som nylig ble presentert for American Society of Hypertension, skriver Reuters.

Reduserte kraftig

Undersøkelsen omfattet 48 voksne i alderen 45 til 70 år som gikk på medisin mot høyt blodtrykk. 28 av testpersonene lyttet daglig til musikk, mens de resterende ikke gjorde noen forandringer på sine daglige rutiner.

Les også: Poesi mot høyt blodtrykk

Blodtrykkmålinger en og fire uker senere viste at blodtrykket hadde blitt redusert kraftig hos de som lyttet til musikk, mens den andre gruppen hadde minimale reduksjoner i blodtrykket.

Klassisk-, keltisk- eller reggaemusikk skal hjelpe mot høyt blodtrykk. Illustrasjonsbilde: Colourbox Foto: colourbox.com Vis mer


Mot smerter og nervøsitet

- Å høre på musikk er beroligende og har ofte blitt forbundet med kontrollering av smerter og nervøsitet. For første gang har vi nå tydelig bevis på at daglig lytting til musikk påvirker blodtrykket, uttaler doktor Pietro A. Modesti fra Universitetet i Firenze, Italia, som ledet undersøkelsen.

Han mener dette vil ha en positiv innvirkning på både pasienter og leger, som kan utforske musikk som en trygg, effektiv og medikamentfri behandlingsmetode alene eller i tillegg til vanlig behandling.

Les også: En milliard med høyt blodtrykk

Flere råd:

Har du fått diagnosen høyt blodtrykk er det også mye annet du kan gjøre selv for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Ifølge Helsenytt.no kan noen enkle omlegginger i hverdagen være det som skal til:

Mosjon kan både forebygge og behandle høyt blodtrykk, og en halvtimes spasertur hver dag kan være nok. Enkle tiltak som gå i trapper i stedet for å ta heisen, sykle til og fra jobb og skaffe seg en turkamerat gjør det lettere å komme i bedre fysisk form.

Ved å redusere inntaket av mettet fett og salt, og spise mer fet fisk, frukt og grønt, kan du motvirke høyt kolestrol i blodet og redusere blodtrykket. Og er du overvektig og går ned bare noen få kilo, vil dette ha stor betydning for blodtrykket.

Kutt røyken: Risikoen for å utvilke hjerteinfarkt er dobbelt så høy hos blodtrykkspasienter som røyker sammenlignet med de som ikke gjør det.

Les også: Høyt blodtrykk er en tikkende bombe