- Sendte ulovlig spam i månedsvis

Absolute Interactive sier de ikke sender spam, men tidligere samarbeidspartnere og en av våre lesere hevder det motsatte.

«- Dette kjennner jeg meg ikke igjen i.Arne Fjeld, daglig leder for Absolute Interactive»


I sommer har DinSide rettet søkelyset mot uønsket sms-reklame. Vi har vært i kontakt med både flere av aktørene og Forbrukerombudet, og henvendelsene fortsetter å strømme inn. En rekke av sakene peker tilbake på selskap som hører innunder Mobile Marketing.

Ett av dem, Absolute Interactive, sendte i flere måneder ut uønsket reklame på e-post, der de brukte databaser som innholdt kontaktdetaljer fra kampanjer de har kjørt for sine kunder. Dette sier to av kundene til DinSide.

Flere har klaget uønsket reklame til Forbrukerombudet i løpet av året, og ifølge Forbrukerombudet har Absolute Interactive vært innblandet i flere av tilfellene.


- Det er uinteressant for oss å samarbeide med slike aktører. Vi er ikke fornøyde med dem i det hele tatt, sier webredaktør i Skeidar, Arnt Harald Johansen til DinSide.

Han representerer et av selskapene som har hatt et kundeforhold med Absolute Interactive, og opplevde at kontaktdetaljene til kunder som registrerte seg på deres julekalender på internett julen 2007, ble brukt til storstilt utsendelse av spam på e-post i ettertid.

DinSide har vært i kontakt med en av dem som mottok drøssevis av uønsket reklame etter å ha deltatt på denne julekalenderen.

Får 44000 søppel-epost daglig

Ble spammet etter julekalender

Vår leser registrerte seg på julekalenderen med en unik e-postadresse, som han ikke hadde brukt til noen andre formål tidligere. Den unike e-postadressen gjorde at han var i stand til å forstå hvilken forbindelse e-posten kom fra, dersom han skulle motta e-post til denne adressen.

«- Vi brøt kontakten med dem og gav rimelig klar beskjed om at det kom til å få konsekvenser hvis de ikke sluttet.Arnt Harald Johansen, webredaktør i Skeidar»


Han oppgav da en e-postadresse som lød noe i denne duren: [email protected] (fiktiv epost, her brukt for eksempelets skyld). Da det i januar begynte å strømme inn e-postreklamer adressert til [email protected] (eksempel), forstod han derfor at dette måtte ha en sammenheng med Skeidar sin julekalender som han hadde meldt seg på måneden før.

E-postene var sendt fra en ”no-reply”-adresse der avsenderen var oppgitt å være tilbyderne av tjenesten det ble reklamert for, blant annet KappAhl.

I samtale med Skeidars webredaktør fikk vår kilde derimot opplyst at det var Absolute Interactive som hadde hatt ansvaret for å administere deres julekalender, så det var derfor lett å forstå hvem e-postene til [email protected] opprinnelig kom fra.

Slik sikrer du deg mot spam på e-post

Vanskelig å få kontakt med spam-sendere

Både vår anonyme kilde og Skeidar forsøkte å få tak i Absolute Interactive for å få en redegjørelse for hvorfor de hadde misbrukt kontaktdetaljene til deltakerne i julekalenderen, uten særlig hell.

- Det var vanskelig å få kontakt med dem. De skyldte til slutt på at det hadde skjedd en feil, men de gav aldri en redegjørelse for hva som hadde skjedd, sier webredaktør for Skeidar til DinSide.

Mang en forbruker har klaget inn uønsket reklame, som kan spores til Absolute Interactive. Men selskapet står fast på at de har gyldige samtykkedatabaser. Foto: Colourbox Vis mer


Da vår anonyme kilde endelig fikk tak i dem på telefon, fikk han derimot beskjed om de hadde fått tak i hans kontaktdetaljer på legitime måter, men nektet å oppgi hvor de hadde fått dem fra.

På telefon med DinSide sier imidlertid Absolute Interactive at det skjedde en feil under kundeforholdet med Skeidar.

- Det som skjedde i forhold til Skeidars julekalender var en stor feil. Vi byttet servere og noen adresser kom feil. Noen koder gikk imot hverandre og derfor fikk noen tilsendt reklame som de ikke skulle få. Men dette har vi ryddet opp i, sier Arne Fjeld, daglig leder for Absolute Interactive.

Han sier derimot at han ikke kjenner seg igjen i Skeidars beskrivelse av saken, og mener de ble enige om å avslutte samarbeidet.

Skeidars beskrivelse av situasjonen er derimot en helt annen.

- Vi brøt kontakten med dem og gav rimelig klar beskjed om at det kom til å få konsekvenser hvis de ikke sluttet, sier webredaktør Johansen.

Og han bekrefter at han ikke har registrert at Absolute Interactive har sendt ut mer uønsket reklame til brukerne av fjorårets julekalender.

Vår anonyme kilde roser Skeidar for den oppfølgingen han fikk etter at den uønskede reklamen begynte å komme.

- Skeidar har vært ufattelig flinke til å ta tak i saken og kommer veldig bra ut av det, sier han.

- Fikk klager etter nettkonkurranse

KappAhl bekrefter overfor DinSide at de hadde et kundeforhold med Absolute Interactive i fjor høst. Det ble så problematisk at de valgte å bryte samarbeidet.

Kundeforholdet gikk ut på at Absolute Marketing skulle administerere en nettkonkurranse for KappAhl der de som deltok måtte oppgi telefonnummer og e-postadresse. I ettertid oppdaget KappAhl at deltakerne av nettkonkurransen klaget over at de hadde mottatt uønsket reklame etter å ha deltatt.

Videre oppdaget KappAhl at listene over deltakere som hadde godtatt å motta mer informasjon fra KappAhl var feil. Derfor avbrøt de samarbeidet med Absolute Interactive.

- Vi avsluttet samarbeidet og slettet listene. Er det noen som får reklame i vårt navn, så er det en feil, sier markedsansvarlig i Kappahl, Bente Storlokken, til DinSide.

KappAhl gav nemlig aldri Absolute Interactive lov til å bruke kontaktdetaljer fra nettkonkurransen videre, og Storlokken understreker at de ikke selger kontaktlistene sine.

Men i januar, flere måneder etter nettkonkurransen til KappAhl, fikk vår anonyme kilde flere uønskede reklamesendinger fra - nettopp KappAhl. Han hadde aldri deltatt i nettkonkurransen, og e-postene var sendt til den unike adressen han hadde opprettet i sammenheng med julekalenderen til Skeidar.

På samme tid fikk Forbrukerombudet inn seks klager uønsket reklame fra KappAhl.

Absolute Interactive avviser påstandene

Markedsansvarlig for KappAhl stiller seg helt uvitende til at det er sendt ut reklame fra dem så sent som i januar, og er glad for at dette nå kommer frem. Hun ber om unnskyldning til de som har mottatt uønsket reklame i ettertid.

Absolute Interactive stiller seg uforstående til at KappAhl klager på deres samarbeid, og kan fortelle DinSide at selskapet har et godt samarbeid med KappAhl.

- Det er ikke riktig at KappAhl brøt samarbeidet med oss. Det gikk veldig bra. Vi har fortsatt kontakt med dem. Men vi har ikke hatt kontakt med KappAhl Norge. Vårt samarbeid har gått gjennom Sverige, sier daglig leder, Arne Fjeld.


I samtale med Forbrukerombudet får DinSide opplyst at de i januar mottok 7 klager på reklame fra KappAhl. Da de tok kontakt med KappAhl fikk de opplyst at dette hadde utgangspunkt i et problematisk forhold til Absolute Interactive.

- Vi har ikke hørt noe om dette. Jeg har ingen referanser som sier det du sier. Ingen har snakket med meg, sier Fjeld når DinSide opplyser ham om dette.

- Fikk også SMS

Vår leser hevder han ble spammet både på SMS og e-post. Han sier nemlig at han begynte å motta reklame på SMS samtidig som han begynte å motta det på e-post. Dessuten var reklamen den samme. Dette stiller daglig leder for Absolute Interactive, Arne Fjeld, seg helt uforstående til.

- Vi sender ikke SMS, sier han.

- Det er helt umulig at noen har fått SMS fra oss, bortsett fra den som ble sendt ut i forbindelse med Mobildeals kampanje i juni.

Dette var også Fjeld sin kommentar da DinSide i juli konfronterte ham med at en SMS de hadde sendt ut som reklame for Mobildeal, ble klaget inn til Forbrukerombudet. Dette var i følge Fjeld første gang Absolute Interactive sendte ut SMS på vegne av sin kunde, og han sier det ikke fristet til gjentagelse.

I følge vår anonyme kilde, hadde SMSene han mottok skjult nummer, slik at det var umulig å forstå hvor SMSen kom fra, noe som også gjalt de SMSene vi tidligere har skrevet om fra Mobildeal.

I tidligere artikler har DinSide omtalt Absolute Interactive som Mobile Marketing. Absolute Interactive er brandnavnet til selskapet Mobile Marketing. De to navnene er derfor beskrivende for ett selskap med én daglig leder/administerende direktør. Samme person er også registrert hos Brønnøysundregistrene på selskapet Absolute Marketing.

Har du blitt lurt av tvilsomme mobilselskaper?

Advarer mot lotterisvindel på SMS