<b>Ergerlig:</b> Hva gjør du når det blir borte ting på veien? Foto: DinSide
Ergerlig: Hva gjør du når det blir borte ting på veien? Foto: DinSideVis mer

Sendingen kom uten minnepinne

Men Posten har ikke erstatningsansvar for alt som blir borte på veien.

Av og til hender det at ting blir borte i posten; pass, gavekort, eller som i vårt tilfelle, en minnepinne.

Det er ergerlig, og det verste er, at det i mange tilfeller ikke er noe å gjøre med saken. Det du sendte, er tapt, og Posten kan fraskrive seg ansvaret. I denne saken, trolig på grunn av utilstrekkelig emballasje.

Ida fikk stjålet post - OG identitet

Forskjell på sendinger

Posten skiller mellom registrert og uregistrert postsending.

Posten er ansvarlig for uregistrerte postsendinger som er skadet, kommet bort eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet fra Postens side.

Er sendingen registrert, er Posten uansett ansvarlig, grov uaktsomhet eller ikke. Merk deg at penger skal sendes som verdisending.

Men Posten er ikke erstatningsansvarlig dersom skade, bortkomst eller forsinkelse skyldes:

  • feil eller forsømmelse fra kundens side
  • postsendingens egen beskaffenhet
  • utilstrekkelig emballasje
  • forhold som Posten verken kunne unngå eller avverge følgene av
  • – Kunne sagt det var en diamant

    Informasjonssjef i Posten, Pål Jakobsen, forklarer at det er gode grunner til at det er noen føringer for hva som blir erstattet.

    – Vi vet ikke hva som er inne i sendingen. Du kunne sagt at det var en diamant i stedet for en minnepinne. I en uregistrert sending kan du i teorien påstå å ha sendt hva som helst, sier Jakobsen.

    Dersom Posten oppdager at en forsendelse har åpnet seg, skal de legge den i en plastkonvolutt med et følgebrev om at det har skjedd.

    Det er imidlertid mulig å melde alle tap og ødelagte forsendelser inn til kundeservice.

    – Jeg vil råde alle som opplever å motta ødelagt post, eller som savner post, å melde det inn til Postens kundeservice, sier Jakobsen.

    Egne regler for Posten

    For Posten har egne regler for hva som skal erstattes, og når de må gjøre det.

    – Posten har en egen avtale med staten, som gir mindre muligheter til å klage enn man ellers har. Post som har verdi, må sendes i verdipost. Ikke send noe du er redd for med vanlig post, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet Martin Skaug Halsos.

    Men Visa erstatter

    – Hvis du har kjøpt noe over nettet som ikke blir levert, så kan du som kontoinnehaver reklamere kjøpet. Du behøver ikke å greie ut om årsaken til at du ikke fikk leveransen, sier Christina Lind i Visa Europe til DinSide.

    Har du handlet med et Visa-kort eller et kredittkort, er det nemlig slik at du er beskyttet dersom du har handlet noe og varen ikke kommer.

    Gjelder forsendelsen et varekjøp, kan du altså beskytte deg mot det ved å gå til kortselskapet.