<b>SØKER HJELP: </b>Henvendelser til Forbrukerrådet trenger ikke å bety klager. Men man henvender seg ikke dit med mindre man har et problem.  Foto: COLOURBOX
SØKER HJELP: Henvendelser til Forbrukerrådet trenger ikke å bety klager. Men man henvender seg ikke dit med mindre man har et problem. Foto: COLOURBOXVis mer

Selskapene vi klager mest på

De største får flest, men også slanking og porno er på topp.

Første halvår av 2014 skiller seg ikke spesielt mye fra alle andre halvår: Det er fortsatt bil, bolig og håndverkere vi sliter mest med, og snakker oftest med Forbrukerrådet om.

For første gang går også Forbrukerrådet ut med hvilke selskaper de har fått flest henvendelser om.

På topplista finner vi mange av de største selskapene her til lands

De med flest kunder får naturlig nok høy plassering. Samtidig ser man konsekvenser av konkrete problemstillinger: Norwegian havner høyt opp på grunn av Dreamliner-problemene, mens DNB fortsatt håndterer klager etter Røeggen-saken.

Men det er også noen mer obskure selskaper på toppen, som Forbrukerrådet ser på som «verstinger».

Topp elleve

Her er topplisten over selskaper Forbrukerrådet fikk flest henvendelser om første halvår 2013:

 20142013
1. Elkjøp751565
2. Telenor576493
3. Expert404322
4. Mediplaster3280
5. NetCom294280
6. Canal Digital293240
7. Norwegian27496
8. Lefdal255255
9. Blue Ray Media Ltd240225
10. DNB194320
11. Uno Life186?


Slankeselskaper

- I statistikken er det dukket opp to nye nettbutikker som mange forbrukere føler seg lurt av, sa direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet på en pressekonferanse nylig.


Hun viste til Mediplaster og Uno Life.

Mediplaster selger ulike plaster for alt fra slanking og økt sexlyst, mens Uno Life selger «vektreduksjon med konjakrot». I begge tilfeller skal kunder ha mottatt varer de ikke mener å ha bestilt.

Også selskapet Blue Ray Media Ltd. kommer høyt opp på listen, som er ett av selskapene nordmenn får ukjente pornoregninger fra.

Uenig i kritikken

- At vi har kommet inn på denne listen henger nok først og fremst sammen med et enormt volum på salget, forteller daglig leder Stian Trogstad i Mediplaster til Dinside.

Han mener altså at de er på listen av samme grunn som giganter som Telenor og Elkjøp: Med mange kunder følger mange klager.

De skal ha hatt mer enn 20.000 salg i løpet av første halvår. Salg Forbrukerrådet mener ikke har vært utført «renhårig», noe Trogstad naturlig nok er uenig i.

ØKT SEXLYST: «Vekk begjæret fra vinterdvalen» med et plaster, lover Mediplaster. Foto: OLE P ETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Samtlige av våre kunder har bekreftet på SMS, der betingelser også kommer frem før salget har blitt gjennomført, sier han, som også understreker at antall henvendelser til Forbrukerrådet er færre enn klagene de har fått videreformidlet.

- Hva gjør dere for å unngå å komme på lista neste halvår?

- Kundeservice har blitt oppbemannet og trent for å håndtere henvendelsene som kommer. Vi jobber kontinuerlig med å fortsatt oppbemanne og forbedre både kundeservice- og logistikkteamet hos oss for å sikre at flest mulig av våre kunder blir fornøyde og fortsetter å abonnere på våre produkter.

Dinside har ikke kommet i kontakt med Uno Life eller Blue Ray Media Ltd.