Selskapene vi elsker

... og hater. Se listene.

«Jeg er imponert over kulturen i selskapet og det oser kvalitet i alle leddPål Rasmus Silseth i Norsk Kundebarometer»


Flytoget har Norges mest fornøyde kunder, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2008. Det viser ferske resultater fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Flytoget AS scoret 83,8 av maksimalt 100 oppnåelige kundetilfredshetspoeng. Det er det beste resultatet noensinne i Norsk Kundebarometers årlige målinger av kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere gjennom mer enn 10 år.

- Flytoget gjør det enkelt for sine kunder, de er serviceminded og togene går stort sett når de skal. Jeg er imponert over kulturen i selskapet og det oser kvalitet i alle ledd i organisasjonen, sier prosjektleder Pål Rasmus Silseth i Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Her er de ti selskapene vi liker aller best:

1. Flytoget (83,8 poeng)

2. Skoda (82,2 poeng)

3. Toyota (81,7 poeng)

4. Vinmonopolet (81,5 poeng)

5. Apotek 1 (81,1 poeng)

6. Audi (80,8 poeng)

7. Alliance apotek (80,5 poeng)

8. SkandiaBanken (80,5 poeng)

9. BMW (80,1 poeng)

10. TIMEkspressen (80,1 poeng)

Og disse liker vi dårligst:

1. JYSK (52,2 poeng)

2. DnB NOR Kapitalforvaltning (53,8 poeng)

3. Dagbladet (55,6 poeng)

4. McDonalds (55,9 poeng)

5. SAS Norge (57,2 poeng)

6. Finansavisen (57,3 poeng)

7. Hafslund (strøm) (57,7 poeng)

8. Lidl (57,7 poeng)

9. Stena Line (59,1 poeng) og NSB (59,1 poeng)

10. ICA nær (59,4)

Om undersøkelsen:

Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer ved BI spurt 7794 forbrukere om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 183 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir svar på hvor dyktige de er til å tilfredsstille sine kunder.

Personene som er intervjuet kan vurdere inntil 4 bedrifter, men maksimalt èn bedrift innenfor hver av de mer enn 30 bransjene som Norsk Kundebarometer omfatter. Norsk Kundebarometers 2008-måling baserer seg på til sammen 18 563 kundevurderinger på forbrukermarkedet.