Får du ikke ringt med den nye mobilen din? Hvis du har kjøpt telefon uten binding og den viser seg å være låst til en operatør, er det selgeren som må betale for å åpne sperren. Foto: Colourbox.com
Får du ikke ringt med den nye mobilen din? Hvis du har kjøpt telefon uten binding og den viser seg å være låst til en operatør, er det selgeren som må betale for å åpne sperren. Foto: Colourbox.comVis mer

Selgeren skal betale for å åpne operatørlås

Kjøper du en telefon uten binding, skal du ikke betale for å få den åpnet.

Kjøper du en telefon som ikke er bundet til en mobiloperatør, skal du kunne bruke det abonnementet du vil. Likevel opplever enkelte at mobiltelefonen er operatørlåst.

Dette skjedde en av våre lesere, som kjøpte telefon til 5.500 kroner uten binding, og mobilselskapet ville ha 600 kroner for å åpne telefonen.

Men kan de kreve dette?

Er selgers ansvar

Den nye telefonen viste seg nemlig å være operatørlåst til et annet mobilselskap, selv om mannen altså hadde betalt for å få en telefon uten binding. Han kontaktet mobiloperatøren, som ville ha 600 kroner i gebyr for å åpne sperren.

Ifølge Forbrukerrådet kan mobilselskapet kreve gebyr for å åpne telefonen, men ikke av forbrukeren. Derimot er det selger av telefonen som må betale for å åpne operatørlåsen på mobiltelefonen.

Forbrukerrådet sier om slike tilfeller:

– Ved kjøp av mobiltelefonen har kunden ikke fått det som var avtalen. Dermed er det snakk om en feil eller mangel, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet til DinSide.

Han påpeker at det er selger som er ansvarlige for å gå til operatør, og eventuelt betale for å få fjernet operatørsperren på telefonen.

Les også: Dette har du krav på om mobilen du bestilte blir ødelagt under frakt

Derfor skal du kreve reparasjon

DinSide har tidligere omtalt flere eksempler der forbrukerne opplever mangler eller feil på mobiltelefoner, uten at selger vil reparere mobiltelefonen.

Sist ute var denne uheldige leseren, som ett år etter at telefonen datt i gulvet ikke fikk reklamere på telefonens batteri, som hadde begynt å svikte. Begrunnelsen fra Expert var at garantien bortfaller ved alle funn av skader grunnet ytre påvirkning.

Her var det ikke snakk om garantier, men en reklamasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven, som gir deg rett til å få telefonen undersøkt.

Les også: Derfor måtte banken betale for ny mobil!