Det er liten tvil om hvor opphavsmannen har hentet sin inspirasjon, men =Oslo og +Oslo har ingenting med hverandre å gjøre.
Det er liten tvil om hvor opphavsmannen har hentet sin inspirasjon, men =Oslo og +Oslo har ingenting med hverandre å gjøre.Vis mer

Selger under falsk flagg

Et blad som minner mistenkelig om =Oslo blir nå solgt av romanifolk i hovedstaden.

Kjenner du til =Oslo? Det er et partipolitisk uavhengig og reklamefritt gatemagasin som primært selges av vanskeligstilte og sosialt utstøtte, og magasinet fungerer også som et talerør for disse. Nå kan det se ut som om magasinet har fått konkurranse i hovedstaden. Flere har observert et magasin kalt +Oslo som primært selges av romanifolk i hovedstaden.

Du får noe helt annet

Selgerne av +Oslo har klistret et ark på forsiden av et utenlandsk blad som egentlig heter Streetwize og som omhandler problematikk knyttet til barnearbeid og slaveri. Artiklene er skrevet på engelsk.

Stein Olderkjær i =Oslo .(uttales 'er lik oslo', red.anm.) forteller at initiativtakeren har forsøkt å rekruttere selgere blant =Oslo-selgerne. Han tilbyr dem å kjøpe bladet for 15 kroner, mens bladet selges for 40 kroner ut til publikum.

Slik ser forsiden til +Oslo ut med en påklistret front. Vis mer
Det er dette bladet du egentlig kjøper hvis du kjøper +Oslo. Vis mer

Artikkelen fortsetter under bildene.


Krever norskkunnskaper

- Vi kjenner til dette bladet, og vi vet hvem som er initiativtakeren, sier Olderkjær

Opphavsmannen ville registrere seg som selger hos =Oslo, men fikk avslag fordi han ikke kunne kommunisere på norsk.

- Han ga oss beskjed om at han ville produsere sitt eget blad, men nå viser det seg at han har fått tak i et annet magasin som han selger her i Norge, sier Olderkjær.

Han forklarer at =Oslo har satt som krav at alle deres selgere skal kunne kommunisere på norsk.

- Vi mener det er en viktig del av en salgsjobb at du vet hvilket produkt du selger, og at du kan forklare publikum hva produktet er, hva pengene går til og så videre, sier Olderkjær.

Pass deg for de nye landeveisrøverne: Vil bytte gull mot kredittkort og kontanter

=Osloselger i forbindelse med magasinets 3-årsmarkering i juni. Foto: Ina Therese Kjøita Vis mer


Noen har følt seg lurt

Oldekjær vil ikke spekulere i motivasjon og provisjon for mannen bak +Oslo, men er skeptisk til at de tydelig prøver å ligne på det etablerte konseptet =Oslo.

- Vi har vurdert det slik at omfanget foreløpig er så lite at vi holder oss i ro inntil videre, men vi har dessverre fått et par tilbakemeldinger fra kunder som har følt seg lurt. Vi ønsker ikke at publikum skal tro at vi har noe med dette å gjøre.

=Oslo registrerte i dag selger nummer 729 og feiret 3-årsjubileum i juni i år. Konseptet finnes også i Fredrikstad.

- =Fredrikstad har vært på gata siden 8. juni, og vi har per i dag solgt 8.000 magasiner, så vi er kjempefornøyd, sier ansvarlig redaktør Mona Eieland.

Det har så langt ikke lyktes DinSide å komme i kontakt med mannen bak +Oslo.