KONTAKT FORMIDLES: Pusen i Finn-reklamene bruker Sexypus.no for å komme i kontakt med andre pusekatter, og Finn.no for å rømme fra kastrering. Du kan bruke Finn.no for å komme i kontakt med svindlere, og ditt eget vett for å rømme vekk fra dem.  Foto: Youtube.com/user/Finn
KONTAKT FORMIDLES: Pusen i Finn-reklamene bruker Sexypus.no for å komme i kontakt med andre pusekatter, og Finn.no for å rømme fra kastrering. Du kan bruke Finn.no for å komme i kontakt med svindlere, og ditt eget vett for å rømme vekk fra dem. Foto: Youtube.com/user/FinnVis mer

"Selger søker svindler"

Finn.no tilbyr rask og enkel kontakt med svindlere. Mot betaling, uten ansvar.

At det finnes svindel på Finn.no er like nyhetsverdig som at en eller annen kjendis har lagt ut et lettkledd bilde på Instagram: Ikke overraskende, men fortsatt interessant for mange.

Jeg har skrevet om det selv. Om Thomas Birkeland og kona som la ut en sofa på Finn og fikk en rar SMS. Om hvordan samtalen med svindlerne endte opp i instrukser om å sende penger til Nigeria.

Nå har jeg solgt en sofa på Finn selv. Og ikke bare mottatt én, men tre slike svindelforsøk.

Da er noe riv ruskende galt.

Slik prøvde Finn.no-svindlerne å lure penger ut av Thomas via Paypal og Western Union

Offshore-arbeideren Eirik

Første tekstmelding: "Hei, jeg er interessert i deg mobler pa finn.no Svar på eposten min med tilstanden og årsaken til salgs: [email protected]".

Avsender: "madelinetap", men ingen telefonnummer. Språket: Dårlig, men ikke horribelt. Innholdet: Rart, men ikke absurd. Troverdighet: Liten, men ikke umulig. Resultat: Jeg sendte en e-post, men bare for å høre hva "Eirik Mills" hadde å si.

MANGE HENVENDELSER: Det var stor interesse for sofaen min. Men de fleste var dessverre svindlere. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


"Sorry for my response in English, I need you to know I'm buying it for my cousin as a surprise and doesn't know about it, so can you assure me i will not be disappointed?" svarte "Eirik".

Videre fortalte han at han jobbet offshore, og skulle sende noen for å hente møblene. Men han kunne bare betale via PayPal; "one of the fastest and secure way to pay online", som han skrev.

Jeg svarte at jeg trodde han var en svindler.

"What is that suppose to mean?" spurte en indignert "Eirik".

"It means I don't believe your story" svarte jeg, og mer hørte jeg ikke fra min nye kamerat.

Les også: Slik fungerer Finn.no sine nye mobilapper

Marineingeniøren Linger

Dette gjentok seg to ganger til i løpet av mitt møbelsalg.

"Brucekoivu" sendte en tekstmelding, og ba meg sende en e-post til den samme [email protected] Klassisk bommert. "Larsvegas8" var smartere, og ba meg kontakte han på [email protected] For å vise at jeg satt pris på innsatsen, skrev jeg derfor en hilsen.

"jeg er ikke flytende skriftlig norsk, m?tte jeg skrive deg p? engelsk beklager.... thanks for replying back to my sms" skrev "Linger Lise" tilbake.

Hun jobbet imponerende nok som marineingeniør, som dessverre betydde at hun ikke kunne hente sofaen selv, og måtte betale via Paypal.

"I only accept cash payment, I assume you could fix that, right?" svarte jeg.

"Please help with paypal Thanks" skrev "Linger" strengt tilbake, og vi gikk hvert til vårt.

Triksene som gir deg flere treff på Finn.no-annonsene dine

NYE VENNER: Takket være Finn har jeg nå fått snakke med folk fra hele verden. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Knapp mellom deg og svindlerne

Kort fortalt dreier svindelen seg om dette: Du sender kjøperen en Paypal-regning, kjøper sier transportøren må få betaling på forskudd, en e-post til deg bekrefter at kjøper derfor har betalt deg flere tusen kroner ekstra, og du blir bedt om å overføre disse pengene til flyttebyrået.

Problemet er bare at kjøperen er en svindler, bekreftelsen falsk og flyttebyrået bare tull.

Å sikre seg mot svindel er klin umulig. Det handler om misbrukt tillit, noe alle har erfaring med på et eller annet plan. Men når du kjøper en tjeneste, forventer du en viss beskyttelse. Og når man skal selge et møbel, betaler prisen og ender opp med tre henvendelser fra svindlere – flere enn reelle kjøpere – bør de aller største varsellysene hos Finn gå bananas.

Svindelen vi omtaler her dreier seg først og fremst om én ting: At svindlere får tak i telefonnummeret ditt. For å klare det, må de trykke på en knapp i Finn-annonsen din. Finn sier dette er ett av tiltakene mot svindel. Men én knapp er altså det som står mellom nummeret ditt og hærskaren av svindlere der ute.

Uten at jeg er noen sikkerhetsekspert: Det virker ikke akkurat skuddsikkert. På for eksempel Ebay er det langt vanskeligere å få tak i telefonnumre.

Har noen lovet å kjøpe tingen din, de kjøpe den

Finn uten ansvar

Har du opplevd svindelforsøk på Finn.no?

(Avsluttet)
Ja(67%) 1282
Nei(24%) 463
Aldri brukt Finn.no(9%) 175
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


På forsiden av Finn.no har de en boks kalt "Svindelforsøk via SMS", hvor man tas til en "Trygg på Finn"-side. Som du forøvrig ikke finner om du går rett inn på kundeservice-sidene.

"Jeg tror jeg er blitt svindlet. Hva gjør jeg?" spør Finn seg selv på sikkerhetssiden.

"Vi beklager at du har blitt utsatt for noe som tyder på svindel" svarer siden seg selv. De anbefaler videre at du kontakter politiet. Og for all del: Finn kan bistå. Bistå politiet, altså. Ikke deg. Finn tar ingen ansvar, bekrefter de overfor DinSide, og du står på bar bakke og må klare deg med en unnskyldning.

Så kan jo du sende en takk tilbake, for å ha laget en så effektiv kontakttjeneste mellom norske forbrukere og internasjonale svindlere.

Les også: Dine rettigheter når du kjøper brukte ting på for eksempel Finn.no