BEGGES ANSVAR: At pakkene kommer fram ved salg på for eksempel Finn.no, er egentlig kjøpers ansvar. Men om selger ikke har dokumentene i orden, kan ansvaret falle på henne. Foto: Nils Midtbøen/Posten
BEGGES ANSVAR: At pakkene kommer fram ved salg på for eksempel Finn.no, er egentlig kjøpers ansvar. Men om selger ikke har dokumentene i orden, kan ansvaret falle på henne. Foto: Nils Midtbøen/PostenVis mer

Husk dette når du sender varer etter Finn.no-salg

Selger kan få ansvaret når ting forsvinner i posten

Egentlig kjøpers ansvar, men selger må bevise at de har gjort jobben sin. 

Å kjøpe noe gjennom Finn.no og aldri motta varen, er dessverre ikke uvanlig. Noen er til og med «så heldige» at de for eksempel bestiller et kamera og mottar en osthøvel.

Men du trenger ikke være en renspikka svindler for å bli en slik selger selv. For selv om Posten etter sigende «lever for å levere», er de også bare mennesker, og ting kan forsvinne.

Derfor må du som selger ta høyde for slikt, ellers kan det koste deg dyrt.

Egentlig kjøpers ansvar

Det mange ikke vet, er at det egentlig er kjøper som har ansvaret for en vare under transport ved kjøp fra private. Kjøpsloven sier nemlig at varen anses som levert i det Posten tar over, og når varen er levert, har selgeren gjort jobben sin.

Derfor har vi sett at kjøper har tapt i Forbrukertvistutvalget når de for eksempel har mottatt brekte gitarer etter Finn.no-kjøp.

Men Forbrukertvistutvalget (FTU) har i det siste behandla en rekke saker om Finn-varer som aldri kom, og hvor selger har fått ansvaret for postgangen. Fordi papirarbeidet ikke har vært i orden.

Husk kvitteringer

En kar i Stavanger kjøpte tidligere i år et Samsung Galaxy Tab S2-nettbrett av en privat selger. Det skulles sendes som sporbar Norgespakke, og pengene ble betalt, men brettet skal aldri ha kommet fram.

«Det ble sendt for lenge siden!» skrev selgeren første gang kjøperen purret, men brettet kom aldri, og saken havnet hos FTU.

Utvalget understreker i vedtaket at det egentlig er kjøperen som har ansvaret når varen er levert inn til Posten. Men så skriver de:

«Innklagde har ikke fremlagt kvittering for innlevert pakke eller på annen måte dokumentert at varen ble levert til Posten. I mangel av dette legger utvalget til grunn at dette ikke ble gjort, og risikoen ligger fortsatt hos innklagde».

Og vipps, så må selger punge ut for brettet som forsvant, selv om kjøper egentlig hadde ansvaret.

Send pakken trygt

Av dette kan vi lære:

  • Som selger, må du passe på å kunne dokumentere at varen er sendt, for eksempel med kvittering. Du må også sørge for at pakken sendes på en forsvarlig måte, for eksempel som en sporbar pakke, som dessuten er forsvarlig pakket.
  • Som kjøper, bør du sørge for at selgeren sender pakken i tråd med det over. For eksempel spesifisere at du ønsker den sendt som en sporbar pakke, og eventuelt legge ut for transporten, men ikke forhåndsbetale hele varen.
  • Hvorvidt Posten får noe ansvar for det du sender, avhenger av hvordan pakken er sendt. For eksempel dekkes inntil 10.000 kroner ved Norgespakker. Dessuten kan Posten kreve at tingen er forsvarlig pakket.