Seks tips til en våken hverdag

Føler du deg stadig sliten og trøtt? Slik får du tilbake energien.

Tanken på at ferien er over for denne gang er kanskje ikke så oppløftende. Og kanskje har du barn som krever at du er oppegående fra morgen til kveld, og plikter både før og etter en lang arbeidsdag? Da kan man fort bli utmattet og trøtt.

Med hjelp fra CNN har DinSide har samlet sammen noen tips som kan få hverdagen på rett kjøl igjen.

1. Har du spist lunsj?

Var det for mye å gjøre på jobben etter ferien, eller har du rett og slett ikke matlyst? Uansett hva som er grunnen, kan dette være årsaken til at du er sliten og slapp. Like viktig som en god frokost er nemlig en næringsrik lunsj for å holde energien oppe.

- Når du hopper over et viktig måltid, faller blodsukkernivået ditt. Dette påvirker energien din, humøret ditt og din evne til å tenke klart, sier ernæringsfysiolog Laura Slayton til CNN.

Det er også viktig å ta seg tid til lunsj. Ikke sitt og spis mens du jobber for harde livet, men sett deg i kantina eller sammen med kollegaene dine, og få et ordentlig avbrekk fra arbeidet.

Hvis du er en av de som forsøker å begrense matinntaket, er det viktig å huske på at "kalorier" bare er et annet uttrykk for "energi". Du trenger kalorier for å fungere i hverdagen.

2. Spiser du næringsrike måltider?

Jada, vi vet at mange maser om dette. Men det er jo nettopp fordi det er så viktig! Det hjelper ikke å bare spise for å spise. For å opprettholde energien i løpet av dagen, og unngå å føle deg slapp og sliten, er det viktig at du spiser måltider som er rike på næring.

Loff, mikrobølgemat og brus kan gi deg en kjapp oppsving, for deretter å miste effekten ganske raskt. Få i deg proteiner og vitaminer med grønnsaker og grovt brød. Spiser du gode kalorier vil de hjelpe deg med å bevare energien i kroppen lengre.

Føler du deg fremdeles trøtt og slapp, kan det være en god idé å ta seg en tur til legen. Her kan du finne ut om det er noe som mangler fra dietten din, som for eksempel jern.

Jernmangel kan som kjent føre til slapphet og utmattelse, og ved å spise mat som rødt kjøtt og tørket frukt, kan kroppen få tilført det den mangler. Det er også mulig å få kjøpt jerntilskudd i tablettform på apoteket.

Les også:
De beste kostholdsrådene
Advarer mot fetthysteri

3. Mye å gjøre om kveldene?

Det er ikke bare mengden, men også kvaliteten på søvnen, som avgjør hvordan formen er dagen derpå. Og søvnkvaliteten er i stor grad påvirket av hva du gjør før du legger deg.

Akkurat som godnatt-historiene roer ned barna før de lukker øynene om kvelden, trenger vi voksne noe som kan roe oss ned og gjøre oss klare for å sove. Ta deg et kvarter uten TV og husarbeid før du legger deg, slik at hjernen får tid til å "slå seg av". Legg deg gjerne i sengen og les en lettlest bok, eller drikk en kopp grønn te. Dette vil hjelpe deg med å sove bedre, slik at du bedre kan takle morgendagen.

Stress og mange tanker som surrer i hodet på en gang kan også påvrike nattesøvnen. Skriv derfor ned alt du tenker på før du legger deg. Slik vil du få oversikt over alt du må gjøre dagen etter, og du kan sortere bort det som virker forstyrrende på harmonien i deg. Det er mye enklere å sovne og få en god natts hvile med et klart og ryddig hode.

Ifølge en undersøkelse utført av av britiske Sleep Council sover bare ni prosent av kvinnene godt hele uka, mens 15 prosent av mennene gjør det samme. Dette gjenspeiles i at kvinner er mer morgengretne enn menn, og noen opplever å være morgengretne i hele fire timer etter at de har stått opp.

Les mer om hvordan du sover bedre her og her.

Les også:
God seng for god søvn
Tips og fakta om søvn

4. Drikker du mye kaffe?

Koffein vil få deg til å føle deg mindre trøtt etter at du har fått det i kroppen. Men effekten varer ikke, og kan føre til små søvnproblemer. Koffein stimulerer nemlig sentralnervesystemet, og kan gjøre det vanskeligere å sovne om kvelden. Dessuten renner det fort gjennom kroppen, og drikker du kaffe for sent på kvelden vil du måtte stå opp om natta for å gå på do.

Selv om det er svært individuelt hvor sterkt man reagerer på koffein, anbefales det å bare drikke én kopp kaffe eller én colaflaske (uten sukker) om dagen. Koffeinet kan nemlig lagres i systemet ditt i fire til seks timer, og det kan påvirke søvnen din selv om du ikke er klar over det.

Les også: Trøtt på jobb?

5. Går du på nye medisiner?

Selv om du bruker en type medisin som ikke skal gjøre deg trøtt, er det mange som opplever at de blir slappe av ulike medisiner. Noen medisiner kan nemlig virke beroligende selv om de ikke er ment å gjøre det. Enkelte medisiner kan sågar gjøre nattesøvnen din så lett at du våkner til stadighet, og du vil ikke føle at du har sovet godt når dagen gryr.

Noen har for eksempel opplevd å bli trøtte og uopplagte av antihistaminer, skriver CNN på sine nettsider.

Hvis du mistenker at du reagerer slik på medisinen din, kan det være smart å gå til legen og få hjelp til å finne en annen type medisin. Går ikke dette, kan det være smart å legge opp dagene slik at du har mulighet til å ta en liten lur etter jobb hver dag.

Les også:
Demp smerter med sjokolade
Friskere med færre medisiner

6. Liker du å ha mange baller i lufta?

Hvis du til stadighet har mye å gjøre, og sjelden finner tid til å sette deg ned i sofaen eller til å reise på hytta for å koble ut en helg, kan du fort utvikle en følelse av tretthet og utmattelse i kroppen. Når din egen helse nedprioriteres, og du glemmer å lytte til kroppen, kan det skje at stress kan utvikle seg uten at du er i stand til å se faresignalene.

- Utbrenthet starter gjerne med små ubalanser i hverdagen, som ganske lett kunne vært korrigert. Men mange blåser i de første symptomene og durer videre for full maskin. Så opplever de plutselig å sitte utbrent på et legekontor, sa lege Lars Omdal ved Balderklinikken i Oslo til DinSide i mars i fjor.

Ved å ta et steg tilbake og se på hvordan din hverdag er organisert, kan det hende du finner årsaken til hvorfor du mangler energi. Skap litt rom til deg selv i hverdagen, og husk at du ikke kan være der for andre hvis du ikke først og fremst er der for deg selv.

Les også:
Mange lever på grensen til utmattelse
Syk av stress