Mange lesere er daglig innom KK.no for å få råd og tips, men dette er IKKE et tips fra kvinnenettstedet.(NB! Annonsen er forstørret i bildet.) Foto: Facebook.no
Mange lesere er daglig innom KK.no for å få råd og tips, men dette er IKKE et tips fra kvinnenettstedet.(NB! Annonsen er forstørret i bildet.) Foto: Facebook.noVis mer

Se opp for falske Facebook-annonser

Facebook selger annonser til useriøse aktører.

– Hvorfor merker dere annonsen med KK.no, den har jo ingenting med KK.no å gjøre?

– Hvorfor lurer dere norske forbrukere ved å bruke seriøse, norske merkenavn?

Dette er bare noen av spørsmålene vi ønsker å stille firmaet Formlife, som er den egentlige avsenderen av annonsen. Dessverre er firmaet av den typen som ikke ønsker å svare på pressehenvendelser.

Men beskjeden fra KK.no er klar: – Denne annonsen er ikke vår.

Klikker du på annonsen, sendes du videre til en nettside som markedsfører slankevidundermiddelet Formlife Corexin, og forsøker du å navigere deg bort, får du følgende dialogboks opp på skjermen:

Med mindre du ønsker å betale rundt 1.000 kroner i måneden for et tvilsomt slankeprodukt, anbefaler DinSide deg å navigere bort fra siden likevel. Vis mer


Alt om FACEBOOK: dinside.no/tag/Facebook

Utnytter seriøse merkenavn

KK.no er bare et av mange eksempler på merkenavn som utnyttes av annonsører.

Annonsen leder deg videre til en avsender som vil ha pengene dine, men det er ikke Coop som står bak. Foto: Twitter.com Vis mer


Tidligere denne uken twitert John Moltubakk i Coop om tendensen:

Facebook har tydeligvis utfordringer med å fjerne "falske" annonser som tilsynelatende kommer fra Coop. Det gjør de ikke, skriver han på nettsamfunnet Twitter og legger ved bilde av lureannonsen.

– Vi får mange henvendelser rundt dette, de tror det kommer fra Coop. De lurer på hvorfor vi driver med abonnementstjenester som de blir robbet på.

– Gjør dere noe for å fjerne annonsene?

– Vi har vært i dialog med Facebook, og de prøver å slette dette, men de har tydeligvis problemer med å fjerne det, og nye kommer stadig til. Det har pågått siden før jul, sier e-kanalsansvarlig i Coop Norge John Moltubakk til DinSide.

Pressesjef i Coop Kristin Paus har følgende å tilføye:

– Vår juridiske avdeling er på saken for å følge det opp fra den siden. Vi ser meget alvorlig på dette og skal få ordnet opp i det så fort som mulig.

– Klart villedende

Står alle seriøse norske merkenavn i fare for å bli utnyttet på Facebook?

Det har ikke lyktes DinSide å få noe svar fra Facebook, men Forbrukerombudet har følgende å si om problemstillingen.

– Det er klart villedende og i strid med markedsføringsloven å utgi seg for å være en annen enn den man egentlig er i markedsføring. Å utgi seg for å være en annen enn den man er vil også kunne betegnes som svindel. Kjente selskaper og merkevarer brukes i svindelforsøk for å utnytte den tillit forbrukerne har til disse selskapene og merkevarene, sier juridisk rådgiver i Forbrukerombudet Bård Solem til Dinside.

Mange lar seg lure på Facebook, forteller Bård Solem i Forbrukerombudet. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


Mange går fem på

Solem forteller at bruk av kjente merkevarer og selskaper i svindelforsøk er noe ombudet ser mye av for tiden, eksempelvis andre svindelannonser på Facebook for falske Canada Goose jakker og Uggs sko.

– Henvendelser til oss viser at det er mange forbrukere som faller for slike svindelannonser på seriøse nettsteder som for eksempel Facebook, sier han.

Vi opplyser om at DinSide.no og KK.no er eiet av samme selskap, Aller Internett.