Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Se lyst på mørketida

Groggy morgener og blytunge øyelokk? Det kan være starten på en vinterdepresjon.

Klokka er sju, og mobilen gjør sitt beste for å vekke deg med behagelig musikk. Du stiller alarmen ti minutter fram, så ti minutter til og enda ti minutter før du sleper deg ut av senga. Kjenner du deg igjen? Da er du i så fall ikke alene.

- De fleste mennesker sliter litt i mørketiden. I en dansk undersøkelse rapporterte bare 8-9 prosent av befolkningen at de ikke reagerte på mørketiden, forteller søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen Bjørn Bjorvatn.

Symptomer fra september
Vanligvis starter problemene rundt oktober, men hos noen setter symptomene inn allerede i september, ifølge Odd Lingjærde som er pensjonert professor og har forsket mye på vinterdepresjon. Vi får mindre energi og tiltakslyst, trenger mer søvn, appetitten øker og vi får ofte lyst på søtt og karbohydrater.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


For enkelte er problemene mer alvorlige enn for andre. Ifølge Bjorvatn tyder flere undersøkelser på at 5-10 prosent av befolkningen lider av vinterdepresjon, og muligens har dobbelt så mange av oss mindre alvorlige symptomer på vinterdepresjon.

Vinterdepresjon er tull, hevder en annen norsk forsker:

Lyst på søtt og søvn
- Mange av oss kommer ikke under noen av disse diagnosene, men sliter likevel når vinteren nærmer seg. Det blir tyngre å fungere optimalt, forklarer Lingjærde til DinSide Helse.

Les også: Ti tips for bedre søvn

For å få diagnosen vinterdepresjon må symptomene eller plagene være så store at hele livsførselen vår endres og vi sliter både i privatlivet og på arbeid. Uansett hvor sterke plagene dine er, er ikke Lingjærde i tvil om hva som er den beste medisinen: Lys.

Bra lys på jobb
- Vi vet at vinterdepresjon utløses av utilstrekkelig dagslys, selv om vi ikke helt vet hvorfor. Så langt nord som vi er, får vi for dårlig lys i vinterhalvåret. Skiftet mellom dagslys og nattemørke blir ikke tilstrekkelig og det forstyrrer døgnrytmen vår, forklarer Lingjærde.

Døgnet har faktisk ikke 24 timer for alle. Les mer her:

Den beste behandlingen mot vinterdepresjon er spesielle lamper, som lysbokser, hodelamper eller kunstig morgendemring, mener han. Bjorvatn er enig.

- Lysbehandling virker raskt, og rundt 70 prosent av dem som reagerer positivt på lysbehandling, opplever bedring første uke. Lysbehandling om morgenen har vist best effekt, men behandling på andre tidspunkt har også virkning, forklarer han.

- Sørg også for at du er eksponert for skikkelig dagslys om dagen. Du bør oppholde deg utendørs noen timer på formiddagen når det er mest lyst. På arbeidsplassen bør det være god belysning, og helst lysstoffrør.Vanlige lyspærer holder ikke, påpeker Lingjærde.

Slik forebygger du vinterdepresjon