MØRKT: Mørketida er over oss.Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
MØRKT: Mørketida er over oss.Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Se lyst på høstmørket

Klokka er stilt tilbake, november er rett rundt hjørnet og mørketida er definitivt over oss. Slik kommer du deg gjennom den.

Det er mørkt når du går på jobb og mørkt når du kommer hjem. Du er trøtt, sur og uopplagt, og aller helst skulle du gjerne bare vært hjemme på sofaen. Kjenner du deg igjen? Du er nok ikke alene.

Noen sliter med alvorlige plager, som depressive symptomer. Det er denne tilstanden som kalles vinterdepresjon.

Men det er vanligere å være plaget av ”småting” som tretthet, uopplagthet og økt søthunger i mørketida. Dette kalles sub-syndromal vinterdepresjon.

MØRKT: Mørketida er over oss.Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


- Mange har lett for å spise mer søtt i mørketida, og vi ser ofte en vektøkning i forbindelse med det. Noen blir irritable, grinete og sure og har vanskelig for å våkne om morgenen, sier professor Bjørn Bjorvatn, søvnekspert ved Universitet i Bergen, til DinSide Helse.

Forskere har funnet at også dyr kan få vinterdepresjon:

- Reis til syden
Men det er fullt mulig å gjøre noe med tilstanden, og du kan til og med bli kvitt plagene. Her er Bjorvatns tips:

- Få mer lys på jobben eller bruk lyslamper.

- Reis til syden, det kan være svært effektivt. Vi vet at mennesker ikke fungerer i konstant mørke. Plantene lukker seg i mørket og åpner seg når de får lys. På mange måter er vi mennesker også slik. Sydensol vil derfor gjøre mange godt.

- Gå til lysbehandling: Det beste er å gjøre dette om morgenen, fordi man da er med på å styre søvnrytmen i riktig retning.

- Trening og sunt kosthold kan hjelpe, men det er mer lys som er nøkkelen.

Les også: Mer energi i mørket :

Lys, lys, lys
Pensjonert professor i psykiatri, Odd Lingjærde, har forsket på vinterdepresjoner. Han anbefaler også lysterapi, både til de som har denne diagnosen og til de som har mildere mørketidsplager. Her er Lingjærdes tips:

- Det hjelper å skaffe seg en behandlingslampe. Start gjerne med en ukes behandling. Solarium virker ikke på samme måte, fordi lyset må treffe øynene. Sitt gjerne og les eller gjør noe annet mens lampen lyser på deg, men sørg altså for å få lys på øynene, sier han.

Lingjærde presiserer også at det er viktig med godt lys på jobben. Ifølge han er det vist at operasjonssykepleiere, som jobbet i kraftig lys hadde færre plager om vinteren enn røntgensykepleiere som jobbet i mørke rom. Han mener også at mosjon muligens vil kunne hjelpe noe..

I tillegg har Lingjærde følgende råd:

- Det er viktig å benytte dagslyset hvis du kan. Har du mulighet til å være ute et par timer om formiddagen er det fint.

- Sørg for mer lys der du ellers oppholder deg. Det kan det være mye å vinne på.

- Få i deg mer D-vitamin, gjerne gjennom tran eller fisk.

Har sexlysten gått i dvale i vintermørket?Her er ti råd som kan vekke den igjen: