ENKEL LØSNING: Å fjerne femsifrede telefonnummer var ikke spesielt komplisert. Her ser du hvordan Gjensidige tidligere hadde nummeret 03100, men nå oppgir 915 foran så nummeret i praksis er gratis å ringe. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ENKEL LØSNING: Å fjerne femsifrede telefonnummer var ikke spesielt komplisert. Her ser du hvordan Gjensidige tidligere hadde nummeret 03100, men nå oppgir 915 foran så nummeret i praksis er gratis å ringe. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Nå fjernes endelig femsifrede nummer til kundeservice

Se hvordan selskapene vraker betalnumrene

De fleste følger kravet. Har ikke selskapet du ringer gjort det, kan du be om pengene tilbake.

I sommer gikk Forbrukerombudet ut og forlangte at norske selskaper sluttet å bruke kostbare spesialnummer for kundeservice.

Blant annet femsifrede telefonnummer, som det koster penger å ringe til selv når du ikke kommer lenger enn telefonkøen.

Bakgrunnen var en EU-dom som bekreftet at det er ulovlig å «ta betalt» for kundeservice – selv om det ikke er selskapene som får pengene det koster å ringe numrene.

Fristen for å fjerne spesialnumrene, eller tilby vanlige nummer i tillegg, gikk ut søndag 15. oktober.

- Vi forventer rett og slett at de har gjort som vi har bedt om, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til Dinside.

Det har mange også gjort. Men ikke alle.

HAR RYDDA OPP: Telenor.no før sommeren til venstre, Telenor.no nå til venstre. De oppgir nå ingen femsifrede nummer på nettsidene. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Mange har rydda opp

Dinside sjekket fredag 36 av selskapene som fikk et brev fra Forbrukerombudet. Alle disse skal ha brukt femsifrede eller andre spesialnummer for sin kundeservice.

  • 24 av selskapene har nå på plass et vanlig, åttesifret telefonnummer, som i praksis er gratis å ringe for alle med fri ringing i mobilabonnementet. Noen av disse oppgir et slikt nummer i tillegg til sitt femsifrede.
  • 12 av selskapene har fortsatt femsifrede telefonnummer eller spesialnummer som 800-nummer.
  • 5 av disse oppgir i tillegg et vanlig nummer for de som befinner seg i utlandet. Men som Dinside har omtalt har ikke disse alltid fungert fra Norge.

- Det ser ikke ut til at alle har fulgt opp kravet ditt. Er du overraska?

- Egentlig kunne vi jo blitt overraska for lenge sida. Reglene trådte egentlig i kraft for tre år siden. Men nå som vi tok det opp i sommer, tenker jeg at det ikke er så rart at ikke alle har fulgt det opp før fristen har gått ut, sier Haugseth.

HAR RYDDA OPP: Norwegian.no før sommeren til venstre, med et 815-nummer, og Norwegian.no nå til høyre, med et vanlig telefonnummer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Truer med straff

Å oppgi et vanlig nummer man kan ringe fra utlandet, er ikke godt nok. Ombudet krever kort og greit at selskapene slutter å bruke spesialnummer for kundeservice – uansett hvor du ringer fra.

HAR FÅTT NOK: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth sier at bedrifter som ikke slutter med spesialnummer kan få straff. Foto: Forbrukerombudet Vis mer

Vår kartlegging viser altså at svært mange norske selskaper har gjort nettopp det.

Ved å se på kopier av gamle nettsider, kan Dinside blant annet vise hvordan Telenor, Canal Digital Kabel og Gjensidige har satt 915 foran sine gamle femsifrede nummer.

I tida framover skal Forbrukerombudet sjekke at alle de andre har gjort liknende tiltak.

- Og har de ikke det, er det muligheter for at de kan møtes med økonomiske sanksjoner, advarer Haugseth.

HAR RYDDA OPP: Canal Digital Kabel sine nettsider før sommeren til venstre, med et femsifret nummer, og samme nettside nå til høyre, med et 915-nummer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Du kan be om penga tilbake

Reglene gjelder ikke alle. Du kan fortsatt møte spesialnummer om du for eksempel skal bli kunde, ved offentlige tjenester som sykehus eller om du er bedriftskunde.

Men må du bruke et spesialnummer når du ringer noen om ditt kundeforhold, altså for kundeservice, bryter selskapet loven. Og du får ifølge Haugseth faktisk krav på penger tilbake.

- Om du for eksempel ringer flyselskapet med spørsmål om billetten din, og på et spesialnummer blir sittende i telefonkø i en halvtime, er prisen du betaler et resultat av ulovlig praksis, forklarer ombudet.

- Da er selskapet du ringer pliktig til å betale deg disse pengene tilbake. Selv om det er teleselskapene som tjener disse pengene, er det flyselskapet som bryter loven.