EVENTYRET ER OVER: Gjennom 2016 kunne de fleste få dekket behovet sitt for rundt 200 kroner måneden. Våre tall viser at datakvotene har sunket, og prisene økt, etter at operatørene må følge reglene om fri roaming i EU/EØS. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
EVENTYRET ER OVER: Gjennom 2016 kunne de fleste få dekket behovet sitt for rundt 200 kroner måneden. Våre tall viser at datakvotene har sunket, og prisene økt, etter at operatørene må følge reglene om fri roaming i EU/EØS. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Mobilabonnementene 66 prosent dyrere etter fri roaming

Se hvor mye dyrere mobildata har blitt

For ett år siden kunne du få 10 GB til under 300 kroner. Det kan du bare glemme nå – med fri roaming-tvang.

I sommer trådde EU-reglene om roaming i kraft i Norge. Alle norske mobiloperatører derfor gi deg fri roaming i EU/EØS – eventuelt gi deg et abonnement som kun kan brukes i Norge.

Mange operatører har vært åpne om at de dermed må øke prisene.

- Hele markedet vil nå justeres på grunn av fri roaming, sa Talkmore-direktør Camilla Amundsen da de satt opp prisene med 30 kroner.

- Årsaken er at folk flest øker forbruket betydelig når de får inkludert roaming i abonnementene, og dermed øker Telenors kostnader til mobiloperatører i europeiske land, sa Telenors mobilsjef Bjørn Ivar Moen da Telenor satt opp prisene like mye.

Tall Dinside sitter på viser at ja – det har så absolutt blitt dyrere å være norsk mobilkunde det siste året. I alle fall om du ikke roamer.

Slik vet vi

Dinside har gjort jevnlige pristester av norske mobilabonnementer siden slutten av 2015. Dermed sitter vi på en mengde historiske priser.

Å sammenlikne priser nå og da er ikke rett fram – operatørene endrer abonnementene sine ofte, både på navn og innhold.

I stedet for å følge konkrete abonnementers utvikling, har vi derfor sett på hvor mye data man har kunnet få i de ulike prisklassene det siste halvannet året.

Dyrere mini-abonnementer
I 2015 fikk du ikke stort for en hundrelapp. Men voldsom konkurranse fra 2016 og utover førte til at operatører som Telipol og Ice.net ga deg en hel gigabyte data hver måned.

Nå, midt i 2017, er det slutt på disse billigabonnementene:

Grafikk: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

200-lappen skrumper inn

En 200-lapp i måneden har lenge vært nok til å dekke behovet for vanlige mobilsurfere. Fra 2 GB i måneden i 2015 til 3 GB fram til i sommer, fra blant annet Hello og Komplett.

Men nå er vi tilbake på 2015-nivå:

Grafikk: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Kuttet kvotene med 40 prosent

Dinside pristester pleide å konkludere med at ingen trengte å betale mer enn 300 kroner for et mobilabonnement. Gjennom hele 2016 fikk du nemlig opptil 10 GB data i måneden fra blant annet Chili og Hello.

Nå får du mindre for pengene enn hva du fikk i 2015:

Grafikk: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Slutt på giga-abonnementene

Var du villig til å punge ut 400 kroner måneden før, var du sikret at du aldri gikk tom for data. Du kunne få 20 GB data hver måned gjennom hele 2016. Men fra april 2017, da mange begynte å innføre fri roaming, forsvant disse giga-abonnementene.

I dag er vi litt opp igjen, med Komplett MaxiFlex sine 12 GB, men fortsatt langt under hva Hello ga deg for bare et halvt år siden:

Grafikk: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

66 prosent dyrere i snitt

Jo mindre data du får for en viss sum i måneden, jo dyrere er det. Dermed har også snittprisen per gigabyte økt:

Grafikk: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Er du mye i Europa så slipper du høye roaming-regninger, og sluttsummen kan selvfølgelig bli lavere enn før. Og ja: Mobildata var enda dyrere enda lenger tilbake – prisnivået i 2016 kan til og med ha vært usunt lavt.

Men for deg som ikke reiser stort, er det ingen tvil om at roaming-reglene har ført til høyere mobilregninger. Snittprisene i grafen over har økt med 66 prosent på bare et halvt år.

Og da vi spurte følgerne våre på Facebook nylig om de var fornøyd med fri roaming-tvang mot høyere priser, svarte 71 prosent at nei – de ville heller hatt valget.

Nå gjenstår det å se om grafene kan peke i forbrukerens retning igjen, etterhvert som operatørene får konkurrert i det nye prisbildet.