<b>UOVERSIKTLIG?</b> Forbrukernes utfordringer strekker seg fra for dårlig konkurranse mellom dagligvarekjedene, til innhenting av privat informasjon på nettet.
UOVERSIKTLIG? Forbrukernes utfordringer strekker seg fra for dårlig konkurranse mellom dagligvarekjedene, til innhenting av privat informasjon på nettet.Vis mer

Se hva som irriterer Ola og Kari Nordmann

Vi har spurt norske forbrukere hva de sliter med, og hva forbrukermyndighetene tror vil bli din største utfordring i 2014.

Den 15. mars er utropt til den internasjonale forbrukerdagen, men forbruker er man jo hver eneste dag, med alle de utfordringer det måtte føre med seg.

For er det egentlig problemfritt å være forbruker - i 2014?

I anledning forbrukerdagen har vi spurt et utvalg norske forbrukere og forbrukermyndighetene, og om hva de mener kan være problematisk for dagens forbrukere.

Les også hvordan svindlere misbrukte Martines e-postkonto

Mange utfordringer

Svarene tyder på at utfordringene er mange og vidt forskjellige, og at det å være forbruker innebærer å holde tunga rett i munnen i en rekke ulike situasjoner.

Problemer med håndverkere, Java-problemer og villedende markedsføring var noen av svarene vi fikk.

Også på Facebook, hvor vi har bedt DinSides lesere om innspill, ble villedende markedsføring og reklame mot barn trukket frem.

I tillegg trakk en av våre lesere frem at produsenter stadig pøser ut ting vi "bare må ha", som han mener fører til et overforbruk.

Samtidig tror forbrukerministeren at digitaliseringen av samfunnet fører med seg en rekke nye utfordringer for nordmenn.

Dette sliter forbrukerne med:

Vis mer



Thor Stjernø, Oslo

- Hvilke utfordringer møter du som forbruker?

- Jeg synes det kan være vanskelig å vite hvilke rettigheter man har overfor håndverkere. Profesjonelle fagfolk vet ofte å utnytte sin posisjon, og da kommer man lett til kort.

Det kan også være ting som gjelder kjøpslov og garantitid. Hvis man for eksempel kjøper et produkt som ikke virker og får byttet det til et nytt produkt som også slutter å virke, gjelder garantien da fra datoen man kjøpte det første produktet, eller fra datoen man fikk produkt nummer to?

Vis mer



Trine Gramnæs, Nesodden

- Hvilke produkter synes du er vanskeligst å kjøpe?

- Jeg bruker ofte litt tid før jeg kjøper elektronikk, og sjekker både om det er det produktet jeg vil ha og ser på prissammenligninger.

- Er det noe du irriterer deg over som forbruker?

- Det var endel tekniske problemer med Java og innlogging i nettbank en periode, men nå synes jeg alt funker veldig bra.

Vis mer



Henrik Skog, Oslo

- Hva opptar deg som forbruker?

- Hvordan helsekostbegrepet brukes. Hva er formålstjenlig for helsa? Det er nok å ha et normalt kosthold, helsekostbransjen markedsfører produkter som egentlig er overflødige og er for bastante om helseeffekten. Det er mye villedende markedsføring der ute.

- Noe annet som irriterer deg?

- Det kan være tidkrevende å finne priser på ting på nettsider. Hos for eksempel Ryan Air må man klikke seg gjennom mange stadier før man kommer til sluttprisen.

Vis mer



Jan Robert Johnsen, Oslo

Hvilke utfordringer møter du som forbruker?

- Det kan være en del utfordringer innen bilhold. Jeg opplever at det er vanskelig å finne gode merkeverksteder, jeg har mistet tilliten til disse. Beskyttelsen overfor forbrukere er ganske dårlig der, og selv om kvalitetssikringen har blitt bedre, skjer det i rykk og napp.

- Det kan også være vanskelig å finne bruksanvisninger på produkter som er noen år gamle på nettet, det er et problem. Produsentene burde ha et ansvar for å gjøre slik informasjon tilgjengelig.

Vis mer



Johanna Nicklasson, Nesodden

- Hvilke produkter synes du er vanskeligst å kjøpe?

- Jeg kjøper ikke så mye siden jeg er student, men jeg undersøker grundig på forhånd før jeg kjøper elektronikkprodukter. Støvsugere for eksempel, der er det ikke alle som funker like bra!

Men hva mener forbrukerekspertene?

Også forbrukermyndighetene mener det er mange ting som kan være krevende for dagens forbrukere, men både teknologibruk og personvern går igjen i svarene.

Solveig Horne, Barne-, likestillings- og inkluderingsminister - og ikke minst forbrukernes minister. Foto: ILJA C. HENDEL Vis mer


- Digitaliseringen påvirker både samfunnet og forbrukerens hverdag på helt grunnleggende måter. Forbrukeren må i stadig større grad forholde seg til ny teknologi i forskjellige markeder, for eksempel gjennom netthandel eller betalingstjenester på mobilen. Derfor mener jeg at møtet med den digitale hverdagen er en av de viktigste utfordringene norske forbrukere står overfor i 2014, sier Solveig Horne, Barne-, likestillings- og inkluderingsminister til DinSide.

Horne påpeker at digitaliseringen gjør at forbrukernes kompetanse, sikkerhet, rettigheter og personvern utfordres på stadig nye måter.

- Mange tjenester og applikasjoner på smarttelefonene våre samler for eksempel inn store mengder personopplysninger om oss. Dette setter personvernet under press, mener Horne.

Hun er ikke alene om å fremheve teknologi som et område som skaper utfordrende situasjoner for norske forbrukere.

Også Forbrukerombud Gry Nergård trekker fram den teknologiske utviklingen, som hun mener gir oss fantastiske muligheter, og gjør det enklere og morsommere å være forbruker. Samtidig påpeker hun at det også er store utfordringer ved denne utviklingen.

- Greier vi å henge godt nok med til å forstå hva vi bør velge? spør Nergård, og legger til at de jobber mye med balansen mellom det at ting er enkelt, og samtidig trygt.

Les også hvilke fakturaer du bør unngå å betale

Priser og personvern


Hos Forbrukerrådet trekker direktør Randi Flesland fram utfordringer knyttet til flere områder, deriblant et mulig fall i boligprisene, manglende konkurranse i dagligvaremarkedet, råsalg av pensjonsprodukter og personvern.

Blant annet jobber de med å gjøre sammenligning og valg av pensjonsavtale mer oversiktlig for forbrukerne, forteller hun til DinSide.

Også Flesland trekker frem personvern og deling av personlig informasjon på nett som en utfordring, som nettopp er Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynets, hjertesukk.

- Fra et personvernperspektiv mener jeg den største utfordringen for folk er at det samles inn store mengder data om dem, eksempelvis gjennom sosiale medier og Google. Men hva kan disse dataene brukes til nå og i fremtiden? spør Thon.

Mer personlig rettet markedsføring og at anonymiteten står i fare, kan bli noen av konsekvensene.

Les også hvordan denne nettleverandøren avslørte hemmelig informasjon om private ip-adresser