<b>AVSLUTTE KONTO:</B> CDon.com krever at du oppgir fødselsnummer både når du registerer deg, og når du skal avslutte kundeforholdet. Foto: CDon.com/DinSide
AVSLUTTE KONTO: CDon.com krever at du oppgir fødselsnummer både når du registerer deg, og når du skal avslutte kundeforholdet. Foto: CDon.com/DinSideVis mer

Se hva du må gjøre for å melde deg ut

CDon krever at du oppgir fødselsnummer når du melder deg ut. Men nettbutikken lover å rydde opp.

Det er ingen ukjent sak at en rekke nettbutikker krever at du oppgir fødselsnummer når du registrerer deg. Men at du må opplyse om fødselsnummer for å melde deg ut, er ikke like vanlig.

- Jeg ville avslutte og slette min profil hos CDon.com. Jeg tok kontakt med dem via profilsiden og fikk svar tilbake at dette kunne de ordne, forteller en leser til DinSide.

Men i svaret til CDon skriver butikken at for å slette kontoen er han nødt til å oppgi fødselsnummer nok en gang.

- Det var akkurat å oppgi personnummeret mitt jeg ville unngå. Burde det virkelig være nødvendig å oppgi personnummeret for å få slettet en brukerprofil? Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil oppgi dette, selv om jeg gjerne vil ha slettet profilen, sier han.

- Dette må du ikke levere ut

- Skal rydde opp

Alle som ønsker å avslutte kundeforholdet, er nødt til å sende en e-post til nettbutikken, for så å få et automatisk svar om at du er nødt til å oppgi fødselsnummer. Når dette er gjort, er kundeforholdet avsluttet.

Men hvorfor i all verden avkrever CDon fødselsnummer etter at kunden er registrert med både personlig brukernavn og hemmelig passord?

- Her har det skjedd en glipp, og vi tar grep for å rydde opp i dette, sier Eivind Aamodt Tollefsen, som er ansvarlig for CDon i Norge.

Tollefsen forklarer glippen på følgende måte:

- En forklaring på dette kan være at vi under julesalget og vårt pågående vintersalg har vært tvunget å få hjelp av svensk kundeservice for å sikre også norske kunder raske svar, og personnummer har en noe mer ”allmenn funksjon” i Sverige enn i Norge.

CDon vil nå, som følge av DinSides henvendelse, rydde opp i praksisen.

Må oppgi på forhånd?

Mange av våre lesere har også reagert på at CDon krever fødselsnummer også når du registrer deg som kunde.

Ifølge Tollefsen er ikke dette riktig.

- Vi har testet funksjonen selv så sent som idag, og det skal fungere om du skriver kun fødselsdag. Da har du anledning å handle mot kort, men ikke mot faktura. Har du registrert deg uten de siste fem sifrene vil du få beskjed om dette ved et eventuelt forsøk å handle mot faktura, sier Tollefsen til DinSide.

Likevel står det på registreringsskjemaet til CDon, at det er obligatorisk å fylle inn fødselsnummer. Nok en gang svarer CDon at de skal rydde opp.

- Vi er takknemlige for at du påpeker at teksten kan oppleves som utydelig, og vi skal se over denne siden for å se hvordan vi kan gjøre det enda mer tydelig for kunden at personnummer kun er nødvendig i de tilfeller man ønsker å betale mot faktura, svarer Tollefsen.

MERKELIG REGISTRERING: Fødselsnummer er et obligatorisk felt ved registrering hos CDon.com. Men det skal holde å skrive inn fødselsdatoen din. Foto: CDon.com Vis mer


Lovstridig å beholde informasjonen

Datatilsynet er svært skeptiske til at CDon ber om at du oppgir fødselsnummer både før og etter at medlemskapet er inngått.

Leif T. Aanensen i Datatilsynet Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen Vis mer


- Det kan tyde på at de faktisk lagrer fødselsnummeret, noe som vil være i strid med norsk lovverk, sier avdelingsdirektør Leif T. Aanensen i Datatilsynet.

Han forklarer at fødselsnummer bare kan innkreves dersom det er snakk om en kredittvurdering av kunden.

- Det er kun når en skal foreta et kredittkjøp som kan kvalifisere til kredittvurdering, at det er lov å innhente fødselsnummer, sier Aanensen til DinSide.

Med en gang vurderingen er foretatt, skal fødselsnummeret slettes fra databasen - ellers vil det være brudd på norsk lov.

- Vi må nok se nærmere på dette, for hvis dette ikke er praksisen i CDon, vil det være lovstridig, sier Aanensen til DinSide.

Eivind Aamodt Tollefsen i CDon, sier de fullt og helt følger norske lover.

- Det er kun vi på CDon som har tilgang til disse opplysningene. I tillegg til vår samarbeidspartner på betalingssiden Klarna AB. De må ha personnummeret for å gjøre en kredittsjekk på kunden. Vi følger personopplysningsloven og Datatilsynets regler, sier Tollefsen.

Seks tegn på at noen har misbrukt fødselsnummeret ditt

Redd for identitetstyveri

Grunnen til at det er så kontroversielt å be om fødselsnummer, er fordi det har vist seg å være svært lett å misbruke de 11 sifrene til svindel.

Dersom fødselsnummeret havner i feil hender, skal det ikke mye til å koble nummeret til annen informasjon, som senere kan misbrukes.

Foreløpig er ikke ID-tyveri et svært stort problem i Norge, men Datatilsynet er redd for at problemet kan komme til å eskalere.

- ID-tyveri er ikke et problem vi sliter med i Norge, men vi er redde for en kraftig økning. I USA, for eksempel så vi en tidobling i antall ID-tyveri i løpet av en seksårsperiode, sier Aanensen til DinSide.

LES OGSÅ: - Jeg har blitt utsatt for ID-tyveri