IKKE SUNT: Uansett hvordan du vrir og vender på det. Chips inneholder mye fett, mange kalorier, men er fattig på viktige næringsstoffer. Foto: COLOURBOX.COM
IKKE SUNT: Uansett hvordan du vrir og vender på det. Chips inneholder mye fett, mange kalorier, men er fattig på viktige næringsstoffer. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Se etter dette når du velger chips

Noen er bedre enn andre.

Flere produsenter tilbyr nå «sunnere» potetgull.

Disse variantene inneholder gjerne mindre fett en vanlig chips og/eller er tilberedt med en annen type olje.

Men er virkelig disse særlig mye sunnere?

Les også:
Er Grandiosa med tynn bunn sunnere?
Test: Her er den sunneste frossenpizzaen
Fæle fastfood fakta

Helsedirektoratet svarer

matportalen.no stiller en bruker nettopp dette spørsmålet. Og Helsedirektoratet svarer.

- Dersom man en gang i blant spiser litt potetgull, så er det positivt at produsentene tilbyr alternativer.

- Det er i midlertidig et spørsmål om disse alternativer kan kalles «sunnere».

Les også: Slik blir usunt sunt

Chips er ikke sunt


Potetgull er svært energirikt – 100 gram chips inneholder rundt 500 kilokalorier (kcal) – men er til gjengjeld fattig på viktige næringsstoffer, påpekes det på matportalen.no.

Chips har også mye fett totalt – cirka 30 gram fett per 100 gram – og salt. Undersøkelser viser at dette er noe de fleste av oss spiser for mye av.

For høyt inntak av fett, da spesielt mettet fett, og salt er knyttet til økt risiko for utvikling av hjerte-karsykdommer, diabetes type 2 og andre kostholdsrelaterte tilstander.

Helsedirektoratet anbefaler derfor alle til å spise mindre av produkter som inneholder mye av dette.

Les også: Best og verst foran TV-en

Om «sunnere» chips

De sunnere alternativene vil som nevnt over gjerne inneholde mindre fett og/eller være tilberedt med en annen type olje.

Solsikke- eller rapsolje inneholder mindre mettet fett og vil dermed redusere innholdet av mettet fett i produktet. Ifølge produsentene vil potetgull tilberedt med 100 prosent solsikkeolje 70 prosent mindre mettet fett.

Men vær obs! Chips med sunnere fett inneholder ikke nødvendigvis færre kalorier.

Stem her!

Hvor ofte spiser du chips? (Avsluttet)
Sjelden(30%) 962
Kun i helgene (én av dagene)(29%) 915
Kun i helgene (fredag, lørdag og gjerne søndag også)(23%) 735
Ikke hver dag, men flere ganger i uka - også utenom helgene(15%) 467
Hver dag(4%) 123
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Potetgull med mindre fett vil imidlertid ha en lavere kalorimengde – men vil ikke nødvendigvis inneholde mindre mettet fett.

Les også: Dine verste fett-fiender

Se etter dette!

Helsedirektoratet råder deg til å sjekke tabellene bak på chipsposen neste gang du er ute og handler. Velg helst potetgull som inneholder:

  • mindre enn 20 gram fett totalt
  • mindre enn 3 gram mettet fett
  • mindre salt
Det er viktig å sammenligne saltinnholdet i produktene, men det finnes dessverre ennå ingen varianter med betydelig mindre salt, påpeker Helsedirektoratet.

Ønsker du et virkelig sunnere snacksalternativ, vil imidlertid det beste være å droppe potetgullet og heller gå for oppskåret frukt med kesamdipp, grønnsaker med urtedipp eller ostespyd med druer eller soltørkede tomater, foreslår matportalen.no.

Flere sunne snacksforslag? Del dem gjerne i forumet under.