Jan-Reidar Andreassen, daglig leder hos Biltema på Alnabru, opplevde at salget av malerullsett ble doblet etter at Biltema satt opp prisen med 33 prosent.
Jan-Reidar Andreassen, daglig leder hos Biltema på Alnabru, opplevde at salget av malerullsett ble doblet etter at Biltema satt opp prisen med 33 prosent.Vis mer

Satte opp prisen - doblet salget

Etter at Biltema satte opp prisen fra 29,90 til 39,90 kroner, føk salget i været.

Normalt pleier det å være slik at en vare selger bedre jo billigere den er. Men som kjent - ingen regel uten unntak. Vi har nemlig snakket med Biltema, som kan fortelle en merkelig historie. Biltema selger nemlig et malerull-sett bestående av en rullebøyle, en malerull og et rullekar. Dette settet ble i utgangspunktet priset til 29,90 kroner.

Men til tross for en svært konkurransedyktig pris, syntes den norske Biltema-ledelsen at salget gikk overraskende tregt. Og i vår kom de opp med en oppsiktsvekkende strategi - de økte prisen med 10 kroner - 33 prosent - til 39,90.

Fordoblet salg

Prisøkningen ble innført i sammenheng med den nye Biltema-katalogen som ble sluppet i mars i år. Og det skulle raskt vise seg at den originale strategien fungerte meget godt. I januar, februar og mars 2009 ble det solgt henholdsvis 302, 299 og 333 malerull-sett i Biltemas varehus på Alnabru i Oslo. I april derimot, endte salget opp på hele 569 enheter. I mai, juni og juli ble det solgt henholdsvis 491, 625 og 605 sett. I samme periode i 2008 (april-juli) ble det i snitt solgt 326 ruller per måned. Vi snakker altså i praksis om en fordobling av salget etter at prisen ble hevet.
Se også: Biltema og Clas Ohlson gir deg rabatt i Sverige

For billig

Hvordan kan dette merkelige fenomenet forklares?
- Vi antar at det er slik at mange personer fortsatt handler ut i fra teorien om at "du får det du betaler for". Og med et slikt utgangspunkt kan det sannsynligvis oppstå skepsis til produkter som oppfattes som oppsiktsvekkende billige, sier Jan-Reidar Andreassen, daglig leder hos Biltema på Alnabru, og fortsetter:

- For eksempel kan det tenkes at mange kunder for eksempel betalte over 100 kroner sist gang de kjøpte et malerullsett i en annen butikk. Når vedkommende ser at et tilsvarende produkt kun koster 29,90 kroner hos oss, er det en risiko for at vedkommende tenker at vårt produkt er ubrukelig, noe det selvsagt ikke er, sier Andreassen.

- Kommer det flere prisøkninger for å øke salget hos Biltema i nærmeste fremtid?

- Det har jeg ingen kommentar til, smiler Andreassen.

Kilde: Biltema

- Dette bør du ikke kjøpe hos Clas Ohlson