- I dag vet vi at alt som kan gjøres, uansett hvor lite, er bedre enn stillesitting. Foto: Colourbox.com
- I dag vet vi at alt som kan gjøres, uansett hvor lite, er bedre enn stillesitting. Foto: Colourbox.comVis mer

Sats på smugmosjon

All aktivitet er viktig. Det du gjør med lav intensitet spiller også en rolle.

Nå er det ikke fult så mange mennesker på treningssentrene som det pleier å være, og det er ikke fult like mange som jogger eller sykler rundt i marka. Feriemodusen har spredt seg over det ganske land, og mange går på lavgir og har tenkt å gjøre det en stund til.

Hold deg i form i ferien

Er du blant dem som har lagt hele treningsprogrammet på hylla for sommeren, eller er du rett og slett blant dem som gir blanke i alt som heter fysisk aktivitet, kan dette være gode nyheter:

For det finnes nå god dokumentasjon på at såkalt smugmosjon, det vil si aktiviteter med lav intensitet, er viktig i forhold til det daglige energiforbruket. For det er mulig å utnytte enhver situasjon til å påvirke forbrenningen.

Nederst i artikkelen ser du hvor høyt energiforbruk aktivteter med lav intensitet gir.

Her fyker kaloriene unna
Treningsnarkoman? DinSide Helse har testet pulsklokker

Stå, le og gå

- Det kan være aktiviteter som å stå i stedet for å sitte, le i stedet for å være stille og gå istedenfor å kjøre, sier seniorrådgiver Heidi Tomten ved avdeling Fysisk aktivitet ved Helsedirektoratet.

Det å ikke benytte arbeidsbesparende maskiner og å parkere bilen lengre bort på parkeringsplassen, er andre eksempler på smugmosjon som kan bidra til å skyve energibalansen i riktig retning.

- Denne typen aktiviteter vil kunne tilsvare et ekstra energiforbruk på 150-250 kcal per dag, sier Tomten.

Dette er ikke en ubetydelig andel av energiforbruket og kan på sikt innebære større mulighet for å holde kroppen i energibalanse, ifølge Aktivitetshåndboken, som Helsedirektoratet gir ut.

Her kan du laste ned hele Aktivitetshåndboken (ekstern lenke)

Kaloriforbruk som gir helsegevinst

På bakgrunn av undersøkelser konkluderes det med at aktivitet som tilsvarer et ekstra energiforbruk på ca. 150 kcal per dag (eller drøyt 1000 kcal per uke) kan gi en betydelig helsegevinst for de som lenge har vært fysisk inaktive. Et energiforbruk utover dette vil gi ytterligere helsegevinst, ifølge Pasienthåndboka.

Studier viser også at risikoen for tidlig død reduseres allerede ved et energiforbruk på 70 kcal per dag, og risikoen blir enda mindre dersom energiforbruket utgjør omtrent 150 kcal per dag.

Slik lever du lenger

- I dag vet vi at alt som kan gjøres, uansett hvor lite, er bedre enn stillesitting, sier Tomten.

Hun minner likevel om at all aktivitet er viktig, spesielt med tanke på utfordringer relatert til kroppsvekt, og at muskelmassen reduseres raskt dersom man er helt i ro.

Aktiviteter og energiforbruk (Eksempler på aktiviteter med lav intensitet som gir ekstra energiforbruk i forhold til liggende hvile)
AktivitetEkstra energiforbruk i prosent
Hvile liggende0
Sitte i ro4
Stå i ro13
Sitte men tillate små bevegelser armer og ben54
Stå men tillate små bevegelser av armer og ben94
Gå 1,6 km/h154
Gå 3,2 km/h202
Helsedirektoratet