<b> FOR KRITISK: </b> En av Dinsides lesere fikk ikke godkjent sin brukeromtale av Sats Elixia fordi den var for kritisk. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO / NTB SCANPIX
FOR KRITISK: En av Dinsides lesere fikk ikke godkjent sin brukeromtale av Sats Elixia fordi den var for kritisk. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO / NTB SCANPIXVis mer

Sats Elixia sier de vil ha brukeromtaler...

...men godtar ikke kritikk.

En av Dinsides lesere sendte inn brukeromtaler på to treningstimer hun hadde gjennomført hos treningssenteret Sats Elixia. Kun én av dem ble godkjent av kjeden.

Begrunnelsen hun fikk for fjerningen, var at omtalen ikke samsvarte med retningslinjene til Sats Elixia.

De understreker blant annet at de kan fjerne kritiske kommentarer.

LES OGSÅ: Mener Elkjøps brukeromtaler fortsatt er ulovlige

Ga sin mening

Det leseren vår reagerer på er at kritikken ble fjernet, da hun etter egen mening var langt fra ondskapsfull.

Hun ga instruktøren karakteren tre, på en skala fra en-fem, og krysset av for at hun ikke ville anbefale timen.

Hun sier til Dinside at hun fokuserte på timen og hennes opplevelse av den, og skrev en beskrivelse av hva hun var misfornøyd med.

LES OGSÅ: Mener Tesla lurer kundene

IKKE GODKJENT: Det var denne brukeromtalen, fra en av Dinsides lesere, som ikke ble godkjent av Sats Elixia. Foto: SKJERMDUMP Vis mer


Står på sitt

Sats Elixias retningslinjer sier blant annet at de forbeholder seg retten til å fjerne omtaler som har kommentarer de oppfatter som «kritiske eller ondskapsfulle»

Karoline Ildal, «operations support manager» hos Sats Elixia, sier til Dinside at bedriften mener det er helt riktig at vår lesers kommentar ble fjernet.

Stoler du på brukeromtaler? (Avsluttet)
Nei, ikke på selskapenes egne nettsider.(51%) 2284
Nei, her er det mye lureri.(37%) 1654
Ja, men bare noen ganger.(9%) 391
Ja, jeg tror ikke dette er et problem.(3%) 126
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Ettersom vi ønsker tilbakemelding på våre produkter, og ikke direkte på våre instruktører, var det riktig at denne ble fjernet. Kommentaren beskriver et medlems oppfattelse av instruktøren mer enn sykkeltimen som ble gjennomført, understreker hun.

- Men mener dere det er mulig å skrive om hva man ikke liker uten å være kritisk?

- Ja, det er mulig. Tidligere kommentarer til våre timer viser dette. Årsaken til at nevnte tilbakemelding ble automatisk fjernet kan derfor være at timen var beskrevet for detaljert på akkurat den instruktøren, og ikke selve timen. Omtaler som inneholder spesifikke navn, vil ikke bli godkjent, sier Ildal.

Du kan selv ta en titt på omtalene hun viser til her.

Her kan du se alle Sats Elixias retningslinjer:

Vis mer


Fjerner automatisk

Illdal opplyser om at fjerningen av omtaler skjer automatisk.

- Brukeromtalene våre går gjennom en automatisk vurdering og det skal kun være omtaler som inneholder spesifikke navn som ikke vil bli godkjent, forklarer hun.

Brukeromtalen som ble fjernet inneholder ingen konkrete navn, men ble likevel automatisk fjernet. Selv om Sats Elixia ikke mener det var galt å fjerne kommentaren, vil de likevel se på hvordan systemet virker.

- På bakgrunn av denne henvendelsen vil vi etter ferieavvikling ta en gjennomgang av den automatiske vurderingen sammen med vår leverandør.

- Vil dere vurdere å fjerne punktet om kritiske kommentarer fra retningslinjene deres?

- Bakgrunnen for at vi ikke ønsker evaluering av den enkelte instruktør gjennom denne kanalen, er av personvernhensyn. Belastningen på den enkelte kan bli uforholdsmessig stor, når man kan risikere å få kritikk knyttet til sin egen person – på et offentlig sted. Våre medlemmer har også ulikt syn på hva som er en god og mindre god instruktør, svarer Illdal.

Bedriften sier de ønsker å motta anmeldelser på produktene, for å kartlegge hva medlemmene synes om produktene de leverer, og for å gi andre medlemmer innblikk i de ulike synspunktene på timen. Spørsmålet er da bare om medlemmene får et riktig innblikk når noen omtaler faller bort.

LES OGSÅ: Imsdal-reklamen lover «naturlig smak av mango»

ULVOLIG: Forbrukerombud Gry Nergård, slår fast at Sats Elixia bryter loven når de fjerner omtaler på grunnlag av omtalen er kritisk. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Må godta det negative

Dinside har tidligere avslørt hvordan kjeder «kjøper» kundeomtaler fra kundene sine.

- Vi ser at stadig flere virksomheter vil ha brukeromtaler. Da er det viktig at anbefalingene gir et riktig bilde. Bedriftene må ta imot alle typer tilbakemeldinger, slår forbrukerombud Gry Nergård fast.

Hun understreker at bedriftene har mulighet til å blant annet fjerne stygge ord som ikke passer seg, men at hun i dette tilfellet ikke kan se noe grunnlag for at kommentaren skulle bli fjernet.

- Å fjerne kritiske meldinger skaper et galt bilde, og i dette tilfellet er det slik jeg vurderer det ulovlig å fjerne omtalen, understreker Nergård.

Du kan lese mer om Forbrukerombudets holdning til brukeromtaler på nett her.

LES OGSÅ: Må betale 300.000 kroner for ulovlig telefonsalg

Det finnes falske brukeromtaler

Forbrukerombudet har i år valgt å se nærmere på disse fire ulike formene for omtaler.

  1. Kjøpte (virksomheten kjøper omtaler med produkter eller penger)
  2. Premierte (virksomheten arrangerer konkurranser om å skrive omtaler)
  3. Redigerte (virksomhetene fjerner negative omtaler eller kommentarer)
  4. Falske (virksomheten skriver omtaler selv)
Forbrukerombudet er fortsatt i oppstartfasen av dette prosjektet, men Nergård kan allerede slå fast at det finnes både falske og redigerte brukeromtaler på norske nettsider.

LES OGSÅ: Inkassosakene øker mest blant eldre