HJELPER IKKE: Hundre sit-ups hver dag kan ikke alene gi deg flatere mage, slår treningseksperten fast. Foto: Science Photo Library
HJELPER IKKE: Hundre sit-ups hver dag kan ikke alene gi deg flatere mage, slår treningseksperten fast. Foto: Science Photo LibraryVis mer

Sannheten om sit-ups

Gir sit-ups og andre mageøvelser flatere mage?

Begynner buksa å stramme i livet? Ligger alle de tettsittende overdelene innerst i klesskapet?

Da er sit-ups og andre mageøvelser IKKE løsningen.

Les også:
Derfor er du oppblåst
7 treningsmyter som gjør vondt verre
Er personlig trener verdt pengene?

Umulig «punktslanking»

- Du vil ikke få en flatere mage av å ta hundre situps hver dag, sier Anne Mette Rustaden til DinSide Helse.

Rustaden er fagadministrativ førstekonsulent og fysioterapeut ved Norges Idrettshøgskole (NIH) og kjent som treningsekspert på Vektklubb.no.

- Du må gjerne gjøre mageøvelser, det fungerer fint som et supplement til den øvrige treningen. Men det alene vil ikke gi deg en smalere midje.

- Det går ikke an å «punktslanke» seg, slår hun fast.

Den eneste oppskriften

- Fett må forbrennes bort. Det betyr at du er nødt til å bruke mer energi enn du tar inn - og dét regelmessig i en lengre periode, forklarer Rustaden.

«Det kan ta like lang tid å gå ned i vekt som opp i vekt, om ikke lengerTreningsekspert Anne Mette Rustaden»


Det betyr å spise sunt, variert og ofte – i tillegg til å være fysisk aktiv. Men ønsker du resultater, er tålmodighet et nøkkelord.

- Det er kanskje snakk om måneder, gjerne år. Du kan jo bare spørre deg selv hvor lang tid det tok å gå opp i vekt?

- Det kan ta like lang tid å gå ned i vekt som opp i vekt, om ikke lenger, sier Rustaden, som gir følgende råd:

- Fokuser på å innarbeide gode trenings- og spisevaner, og la resultatene komme på sikt. Det blir feil om vi kun skal jage resultater. Da blir fallhøyden ofte stor, og motivasjonen faller fort.

- Vær realistisk i forhold til hva som er en sunn vektreduksjon. Alle trenger tid på å innarbeide gode livsstilsvaner, legger hun til.

Stem her!

Trodde du at sit-ups alene fikk magefett til å forsvinne? (Avsluttet)
Nei(77%) 1622
Ja(18%) 370
Usikker(6%) 118
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Vranglære i mediene

Men tilbake til sit-upsene. Betyr det med andre ord at de - og andre former for mageøvelser - er helt bortkastet?

- Nei, det er ikke helt bortkastet. Gjør du øvelsene riktig, vil det gi økt styrke og være bra for blant annet kroppsholdning og stabilitet i buken.

- Hvorfor tror da så mange at mageøvelser funker?

- Kanskje fordi mediene hele tiden skriver at den og den kjendisen har fått så flott mage fordi hun tar så, så mange sit-ups om dagen? Jeg vet ærlig talt ikke. Det er mulig sit-ups frister mer og er enklere for folk enn løpeturer i skogen og sunne middagsvaner?

- Folk vil gjerne tro på det som er enklest. Hard kondisjonstrening er gjerne mer tidkrevende enn å gjøre noen mageøvelser hver dag.

Litt magefett er helt naturlig

Mye bukfett kan øke risikoen for livsstilssykdommer, som for eksempel diabetes type 2 og hjerte-karsykdommer. Men det å ha litt ekstra rundt magen er faktisk bare naturlig.

«Jeg synes det er blitt for mye hysteri rundt dette med flat mage.Treningsekspert Anne Mette Rustaden»


- Bukfettet fungerer som en polstring for å blandt annet beskytte de viktige indre organene som ligger i mageregionen, forklarer Rustaden.

- Jeg synes det er blitt for mye hysteri rundt dette med flat mage. Superflate mager og six-pack er ikke det som er naturlig. Det er et idealbilde vi har skapt oss.

- Vi skal jo være supermennesker på alle mulige hold, og det er ikke virkeligheten for de fleste av oss, også når det kommer til kropp og trening. Vi er forskjellige, og det er bedre å akseptere det enn å gå rundt og være misfornøyd store deler av livet, sier Rustaden.

- Noen få kilo til eller fra betyr ikke så mye i den store sammenhengen, men dersom mye bukfett går utover helsen din, bør du definitivt gjøre noe med det.