Sannheten om rødt kjøtt

Rødt kjøtt er godt, men farlig.

Ifølge en undersøkelse gjort av The US National Cancer, har mennesker som spiser store mengder rødt kjøtt en høyere risiko for å dø tidlig enn de som ikke gjør det. I studien deltok hele 545.653 kvinner og menn, hvor 71.252 døde i løpet av den tiårs-perioden studien varte.

Undersøkelsen, publisert i Archives of Internal Medicin, viste at et kosthold som inneholdt cirka 165 gram rødt kjøtt eller bearbeidet kjøtt hver eneste dag, ga en generelt høyere risiko for tidligere død. Dette var da sammenlignet med dem som spiste en liten mengde, tilsvarende 25 gram, av samme type kjøtt. Studien la også frem at de som spiste den høyeste mengden av hvitt kjøtt fortsatt hadde lavere risiko generelt for tidligere død, enn de som spiste den minste mengden rødt kjøtt. Hadde inntaket av rødt kjøtt blitt redusert til cirka 25 gram per dag, kunne hele 11 prosent av dødsfallene hos menn og 16 prosent hos kvinner vært unngått.

Kylling forlenger livet

Kreftfremkallende

Det finnes flere teorier om hvorfor rødt kjøtt påvirker kroppen vår i negativ retning, og mest sannsynlig finnes det ikke et enkelt svar på dette. Rødt kjøtt inneholder mettet fett, som har blitt assosiert med tarmkreft, brystkreft og hjerte- og karsykdommer. Flere dyreforsøk har vist at kjøtt stekt på høy varme kan danne stoffer som induserer kreft. Konverseringsmidler i bearbeidet kjøtt har også vist seg å ha ugunstig effekt i forhold til ulike kreftformer.

Kjøttglade nordmenn

Ifølge Opplysningskontoret for kjøtt, spiser nordmenn mindre kjøtt enn danskene, som i gjennomsnitt overstiger forskerenes anbefalinger. Ola Nordmann spiser cirka 115 gram kjøtt per dag, inkuldert hvitt kjøtt.

Til Aftenposten.no sier ernæringsfysiolog Vibeke Bugge at vi ikke er i faresonen slik vi spiser nå, men at det er helt klat at vi spiser over anbefalt inntak. Hun understreker også at man ikke er helt sikre på om det direkte er inntaket av kjøtt som kan være kjeftfremmkallende, eller om det er mangel på inntak av andre sunnematvarer som forebygger kreft.

Slik griller du sunt

Reduser inntaket

Selv om noe rødt kjøtt kan være gunstig for helsen, anbefaler flere ernæringseksperter en sterk reduksjon i forbruket. Et lavt inntak har blitt forbundet med reduksjon i risikofaktoren for hjerte- og karsykdommer, lavere kolesterol og lavere blodtrykk. Forskere råder folk til å holde inntaket under 500 gram i uken, og å unngå behandlet kjøtt som bacon, salami og en del type pølser fullstendig.

Riktig mat mot brystkreft
Kolesterolet vil ikke ned

Ifølge ernæringseksperter fra Monash University i Australia, kan 30 gram rødt kjøtt hver dag være en god kilde til næringsstoffer. Så hvor mye er egentlig 30 gram? Jo, en skive salami veier cirka 10 gram, og en familiewiener cirka 50 gram, så da har du noe å forholde deg til neste gang du veier opp biffen!