<b>Som en fisk uten sykkel</B> SIBA er en svensk kjede, og har gitt sykler som tilgift siden 90-tallet, med godt resultat for egen del.
Som en fisk uten sykkel SIBA er en svensk kjede, og har gitt sykler som tilgift siden 90-tallet, med godt resultat for egen del. Vis mer

Sand i øynene

Hva koster sykkelen og hva koster tv-en?

SIBA har et tilbud hvor du kan kjøpe en Phillips 42-tommers tv og en sykkel for 7.995 kroner. Fint om du uansett skal ha akkurat den tv-en og akkurat den sykkelen, men kanskje ikke så fint ellers. Skulle du bare ha tv-en, blir tilbudet litt dyrt. Sykkelen vil kanskje forbli i garasjen. Skulle du bare ha sykkelen, blir det veldig dyrt. Kanskje er du på utkikk både etter tv og sykkel, men ikke akkurat denne tv-en og denne sykkelen. Da kan du kanskje la deg friste av dette tilbudet, og bli nokså fornøyd med begge deler. Eller nokså misfornøyd.

SIBA selger også aircondition med sykkel på kjøpet.

Solgt 65.000 sykler

Informasjonsansvarlig i SIBA Sara Widman sier at man har tilbudt sykler som tilgift i Sverige helt siden 1990-tallet. - Det har vært populært. Vi har utstyrt ca. 65.000 svensker med nye sykler siden vi begynte. Dette har gjort sykkelhandlere litt irriterte fordi vi har påvirket deres salg i kampanjeperioden.

- Syklene står i butikkene våre, så kundene kan se og kjenne på dem, men de er ikke til salgs separat. Vi selger ikke sykler. Oppstår det noen problemer, garantisaker eller liknende har vi alle steder der dette tilbudet gis avtaler med lokale sykkelverksteder.

Dette er en av de mest populære kampanjene gjennom tidene i Sverige. Vi ser at det påvirker nordmenn også. Men i dagens situasjon har vi ikke planer om andre tilgiftsprodukter.

En liten og en stor støvsuger

Etter å ha vært forbudt i mange år, ble tilgift i vinter igjen tillatt i Norge, siden det er tillatt i EU. Det er ikke tilgift nå man selger f.eks. en spillkonsoll med spill, et kamera med veske og batterier eller en seng med madrass. Dette er relaterte produkter og kjøper du det ene må du også ha det andre.

Heller ikke "to for én"-tilbud er tilgift, selv om det er vanskelig for forbrukeren å vite om han har gjort et godt kjøp når han får to forskjellige støvsugere til pakkepris hos multihandel.no.

Kontor og bolig med elbil

Statlige Entra eiendom har nå tilbudt leietakere i Postgirobygget i Oslo bruk av elbil på kjøpet. Ganske morsomt konsept, du booker fra pc-en og plukker opp bilen i kjelleren.

Selv om alle har bruk for transport, både de som bor og jobber og andre, må det nok kalles tilgift når bilen følger med.

Firmaet "Fransk bolig" selger en villa i Provence til 5.990.000 kroner med svømmebasseng og Toyota Prius. DinSide omtalte nylig en bolig som var til salgs i Tønsberg der både bil og båt fulgte med.

Bankkunder får gratis innboforsikring

Dette var ifjor I år hadde vel Valdres Energiverk gitt en BluRay-spiller i tilgift. Vis mer


Innboforsikring har i grunnen lenge vært en av Norges vanligste tilgifter. Det en knapt den fagforening eller det borettslag som ikke tilbyr rabattert innboforsikring til sine medlemmer. Slike medlemsfordeler, som vanligvis har absolutt ingenting med den vanlige virksomheten til foreningen å gjøre, må regnes som tilgifter. Men i livsforsikring vil medlemmene kunne utligne hverandres risiko og som sådan ha en god grunn til å få billigere forsikring. (Forsikringsselskapene er skeptiske til enkeltpersoner som tegner livsforsikring: Vet hun noe om sin helse som ikke vi vet?).

Linser og kosmetikk

Fargede linser selger som navnet tilsier kontaktlinser. Kjøper du av dem, kan du få makupset på kjøpet hvis du er student.

Yves Rocher tilbyr nå en "Energigivende krem" med øykrem på kjøpet. Produktene dekker ikke det samme behovet, men i utlandet ser man at kosmetikkindustrien bruker tilgift mye. Folk blir vanedyr når det gjelder kosmetikkprodukter, og dette er en måte å få kundene til å prøve andre produkter på.

Varmepumpe med dvd-spiller på kjøpet

Det er Valdres Energi som tilbyr dette.

Rosenbors supporterklubb "Kjernen" selger klær og luer, vi formoder med den sorthvite vimpelen påtrykt, og nå får man også et par solbriller på kjøpet.

- Ingen stor tilgiftsiver

- Vi er inne i en vurderingfase, sier markedssjef Jarle Bråten i XXL. Ja, vi har tenkt å gjøre noe med dette. Men vi ønsker i utgangspunktet å gjøre det slik det var lov tidligere, som en forlengelse av hovedproduktet. At du får sykkelhjelm med sykkelen Men vi kommer kanskje til å utvide konseptet litt, slik at du kan få en mp3-spiller om du kjøper løpssko, for eksempel. Men vi har pr. idag ingen planer om at du skal få en fryser når du kjøper sykkel.

- Vi er er litt redd for at det skal bli mindre fokus på pris og produkter gjennom tilgift. Det er som Donald-blader med gummisprettert som barna kjøper fordi de vil ha spretterten. Dette synes vi ikke så mye om. Vi er fremdeles interessert i å konkurrere på pris og holde forbrukernes fokus på det de skal ha.

Clas Ohlson heller ikke i startgropen

- Vi vil ikke begynne med det første, sier Alf Jondal, e-handelssjef i Clas Ohlson. - Det kan hende det blir aktuelt, men det inngår ikke i planene våre umiddelbart. Heller ikke i Sverige benytter vi tilgift i markedsføringen. Det hender vi har pakkepriser. Men da produkter som hører sammen, ikke slik som en pc med sykkel.

Det er er naturlig for DinSide også å ringe dem som muligens taper sykkelsalg på SIBAs tilbud. Henning Eriksen, Kjededirektør i G-Sport err kjent med og klar over at det nå er tillatt med tilgift. - Men vi har ingen planer om å begynne å benytte oss av det. Vi vil kunne tilby pakker med naturlig tilhørende produkter. Fiskestang med sluker. Ski med gratis staver, men bare komplementerende varer.

Sure forbrukerforsvarere

Forbrukerombudet var motstandere av å tillate tilgift, men Norge har så langt ikke nedlagt veto mot en eneste EU-regel (et norsk veto ville bare gjelde i Norge, og EU kunne innføre mottiltak om unionen mente det skadet dens næringsliv).

Fra deres høringsuttalelse til ny markedsføringslov:

"Forbrukerombudet mener tilgift er fordyrende og en kilde til økt konsum og økt forsøpling. Svekkes forbrukernes fokus på hovedytelsens pris, kan tilgift bli et konkurranseparameter i de ulike markedene.

Ombudet påpeker videre at tilgiftsforbudet skal ivareta flere hensyn. Ombudet antar at hensynet til at forbrukere ikke skal villedes langt på vei vil være ivaretatt gjennom lovens generelle villedningsregel. Et annet viktig hovedhensyn er imidlertid hensynet til transparens og oversiktlighet i markedet. "

Det er konkurranse i de fleste markeder, men ofte dominerer noen få store tilbydere. Har du en stor markedsandel i en nisje, er du ikke nødvendigvis så glad i konkurranse. Et sannsynlig utfall av konkurranse er at din markedsandel minker. Siden du allerede er stor, er det mindre trolig at den vokser.

Det er også den største aktøren som taper mest ved priskonkurranse. En vanlig taktikk fra markedsledernes side er derfor å forsøke å tåkelegge prisene. Banken har forskjellige kundeprogrammer som er konstruert for å ettelate kundene i villrede om hva de betaler for hva. Andre har fordelsklubber, kuponger, bundling og nå tilgift.

Vi kan slå tilbake. Vi kan kjøpe enkeltprodukter der de er best og billigst.