<b>"GRATIS":</b> Forbrukerombudet har undersøkt 38 selskaper, som sender deg såkalte gratisprøver. Men samtlige lurer deg inn i abonnementer, som du selv må si opp. Foto: COLOURBOX/ILLUSTRASJON
"GRATIS": Forbrukerombudet har undersøkt 38 selskaper, som sender deg såkalte gratisprøver. Men samtlige lurer deg inn i abonnementer, som du selv må si opp. Foto: COLOURBOX/ILLUSTRASJONVis mer

Samtlige gratisprøver lokker deg inn i abonnementer

38 av 38 selskaper som frister med gratisprøver, leder kundene direkte inn i et abonnement.

Selskaper som lokker med gratisprøver av sine produkter for å få deg interessert, fins det svært mange av, og Dinside har og advart mot en del av disse tidligere. Her hjemme har Uno Life praktisert med slike gratisprøver på en tvilsom måte, men nå skal selskapet endelig ha avsluttet sin virksomhet.

Men fortsatt gjelder det å holde tunga rett i munnen når du blir tilbudt slike gratisprøver.

Ifølge Forbrukerombudet florerer det nemlig av tilbud som kan virke for gode til å være sanne:

Konklusjonen er at ingenting er gratis. Samtlige annonser de har undersøkt, leder deg inn i abonnementer du selv må si opp.

«Gratis» betyr abonnement

Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Forbrukerombudet har gått gjennom totalt 38 bannerannonser på Facebook, annonser fra samlesider for gratisprøver og e-post-reklame.

- I 38 av 38 undersøkte annonser ble det automatisk tegnet et abonnement om man takket ja til en gratis prøvepakke. Dette måtte man selv si opp, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

I 24 av 38 annonser måtte man klikke videre og lese vilkårene nøye for å se at en prøvepakke resulterte i et abonnement. I de resterende annonsene ble produktet markedsført som en gratis prøvepakke, mens det ble forklart et annet sted på samme side at man tegnet et abonnement, skriver Forbrukerombudet.

LES OGSÅ: Se opp for firma som trekker penger rett fra bankkortet ditt

Godt skjulte vilkår

De skriver videre at angrerettloven blant annet krever at informasjon om at noe er et abonnement og prisen for abonnementet, skal presenteres for forbrukeren i «tydelig og fremhevet form» umiddelbart før forbrukeren bestiller.

Men dette kravet blir ikke fulgt av de som markedsfører disse gratisprøvene.

– At man blir innmeldt i et abonnement som koster penger, er et vesentlig vilkår som må komme tydelig frem for forbrukeren i markedsføring av produkter. Slik informasjon skal ikke gjemmes bort i vilkårene eller med liten skrift nederst på en nettside, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Kan bli en dyr erfaring

I tillegg til at vilkårene ikke kommer godt nok frem i markedsføringen, påpeker Forbrukerombudet at det fort blir en dyr affære for de som går på.

– Dette er et økende problem i alle de nordiske landene. Sosiale medier flommer over av tilsynelatende gode tilbud, og mange blir lurt til å betale store summer, sier Nergård.

Henrik Örnstedt i det svenske Konsumentverket har tidligere fortalt Dinside at svenske forbrukere er blitt lurt for opptil 2.000-3.000 kroner etter bestilling av såkalte gratisprøver.