Samarbeider bensinkjedene?

En fersk rapport fra Norges Handelshøyskole bekrefter DinSides at bensinprisene svinger kraftig i løpet av uken.

«...prisøkningen som skjer på mandag er styrt av selskapene sentralt.Øystein Foros, NHH. »


En fersk forskningsrapport fra økonomisk institutt på Norges Handelshøyskole i Bergen (NHH), konkluderer med at drivstoffprisene svinger mye i løpet av uken. Rapporten er utarbeidet av forskerne Øystein Foros og Frode Steen.

Kraftige svingninger

Ifølge rapporten settes prisene kraftig opp på mandager, noe som stemmer svært godt med observasjonene til DinSide. De siste mange årene har vi nemlig jevnlig dokumentert at drivstoff er dyrest på tirsdager og billigst på søndager.

Grunnen til at tirsdag registreres som den dyreste dagen, skyldes at det ofte er ut på dagen på mandager at prisene settes opp (og dermed registreres det først av våre rapportører på tirsdager).

Fyll tanken på søndager

Ingen vil ha svarteper

- Internasjonalt har det vært fokus mot at man i flere land ser at bensinprisene følger en syklus hvor vi får en brå og sterk oppgang i prisene i løpet av svært kort tid. Gjerne i løpet av noen få timer. Dette etterfølges av en lengre periode med prisreduksjoner. Hver enkelt prisreduksjon er imidlertid mye mindre enn den kraftige prisøkningen i starten av hver syklus, sier førsteamanuensis ved NHH, Øystein Foros til DinSide, og legger til:

Sjekk kalenderen før du fyller tanken full. Foto: Per Ervland. Vis mer


- Konklusjonene hos de som har studert slike sykler i blant annet USA og Canada er at dette er drevet av sterk og aggressiv lokal konkurranse i bensinmarkedet. Det vil si at lokal konkurranse driver prisene nedover til man når ett gulv hvor ingen vil redusere prisene ytterligere fordi dette medfører et tap. På dette lave nivået ønsker alle at noen skal sette opp prisene, men hver bensinstasjon vegrer seg for å være først ute med en prisøkning. Til slutt gir noen etter og øker sin pris. De andre følger da etter, og vi får en slik sterk prisøkning som starter en ny syklus.

Han mener at det samme fenomenet altså er tilfellet for Norge, imidlertid er syklusen kortere her i landet.

- Ved første øyekast er det tilsynelatende det samme som skjer i Norge. Prisene øker kraftig i løpet av noen få timer rundt lunsj hver mandag, for så å bli gradvis bli redusert utover uken. Prisene er da på sitt laveste nivå i helgen og mandag formiddag. Som i andre land, er det lokal konkurranse som driver prisene nedover fra mandag til mandag. Prismønsteret vi observerer i Norge skiller seg imidlertid fra det som har vært observert i andre land ved at syklusen varer akkurat en uke. Hver mandag får vi en kraftig prisøkning. Prisene konkurreres med andre ord ikke ned på et bunnivå hvor en til slutt velger å bli svarteper å øke prisen, sier Foros, og legger til:

- I Norge øker alle prisene på mandag, og mens prisreduksjonene i løpet av uken kan tilskrives lokal konkurranse, mener vi prisøkningen som skjer på mandag er styrt av selskapene sentralt. Videre følger alle selskapene den samme regelen og ingen sitter derfor igjen som svarteper. Vår konklusjon er derfor at vi ser lokal konkurranse fra mandag til mandag, men at denne lokale konkurransen stoppes hver mandag av selskapene sentralt. Vi mener at selskapene aktivt bruker de veiledende prisene som oppgis på selskapenes hjemmesider til å sikre at denne strukturen opprettholdes.

En leder av en Hydro-Texaco (YX) bensinstasjon har uttalt følgende i forskningsrapporten:

Økningen i den lokale pumpeprisen er satt sentralt fra Oslo. Når vi mottar instruksjoner om prisøkninger på mandager, øker vi prisen til det som er foreslått... Det er veldig sjelden av vi mottar instruksjoner om å senke prisen, det er det lokale markedet som bestemmer om prisene skal falle.

Slik svinger prisene i løpet av uken, ifølge NHH-forskningsrapporten: Gasoline prices jump up on Mondays: An outcome of
aggressive competition?
Vis mer




Minus for forbrukeren

Selskapene gjør selvsagt ikke dette for moro skyld.

- Vi finner klare indikasjoner på at dette prismønsteret er lønnsomt for selskapene, sier Øystein Foros.

Han ønsker imidlertid ikke å gi noen kommentar til om det kan være snakk om prissamarbeid, eller om dette skulle være ulovlig på noen måte.

For bilistene gjelder det uansett å huske på hvilken dag i uken vi har kommet til.

- For forbrukerne bekrefter vår analyse det Dinside og en del andre medier har skrevet, det lønner seg å fylle tanken i helgen og senest mandag morgen. For all del unngå å fyll på mandag ettermiddag. Og torsdag er en skummel dag. Mens selskapene øker prisene hver mandag, så øker de også prisene en del ganger på torsdag ettermiddag.

Ifølge Foros varierer det en del, hvor mye prisene varierer fra sitt høyeste nivå på mandag ettermiddag, til det nærmer seg neste mandag.

- Variasjonen er størst der lokal konkurranse er sterkest. Prismønsteret er slik at de fleste stasjonene i et gitt område har relativt like priser hver mandag. Prisene drives imidlertid naturlig nok mer ned i løpet av uken der konkurransen er sterkest, avslutter han.

Mandag en naturlig dag

- Jeg kan bekrefte at vi forsøker å få inn normale veiledende priser på mandager. Men dette kan også skje andre dager, sier direktør for bensinstasjonskjeden YX, Annar Slettvold.

Og dette skjer fra sentralt hold i Oslo?

- Ja, påvirkningen kommer nok fra sentralt hold, sier Slettvold.

Men dette er vel noe som de fleste stasjoner følger?

- Ja, men vi kan ikke pålegge dem å følge det.

Hvorfor gjør alle dette på mandager?

- Vi skulle gjerne hatt veiledende priser hele uken, men vi må være med i konkurransesituasjonen, og da spesielt i helgen. Mandag er da nok en naturlig dag å sette prisene tilbake. Hadde vi hatt helgepriser hele uken, ville det ikke dekket kostnadene, sier han.

Men når "alle" kjedene gjør dette - er det da ikke snakk om en form for prissamarbeid?

- Det er ikke et samarbeid, for det trengs ikke. Mandag er nok en naturlig dag for de fleste, vi vokter jo våre konkurrenter, avslutter direktøren i YX.

Datagrunnlaget i forskningsrapporten er innrapporterte bensinpriser til Dinside. I tillegg har forskerne samlet inn egne data. Til sammen mener de at dette gir et svært godt bilde av prismønstrene i det norske markedet fra 2003 til 2006.

Les mer om bensin: