Vis mer

Salget av slanke-øl tar av

Salget av slanke-øl økte med 6,4 millioner liter i fjor. Nå vil Hansa Borg frelse enda flere ølhunder.

I 2005 kom landets første lavkarbo-øl, Ultra, på banen.

Etter en forsiktig start de første årene, tok det av i fjor. Da kom også Tuborg og Ringnes på banen, og salget av slankeøl gjennom dagligvarehandelen økte med hele 6,4 millioner liter til 7,4 millioner.

Det viser tall fra AC Nielsen.

- Da Ringnes og Tuborg lanserte sine produkter, ble markedet mer modent. Jo flere typer man har å velge mellom, jo mer oppmerksom blir forbrukerne på at dette produktet eksisterer, sier marketingsjef i Hansa Borg, Lisbeth Hope Frugård, til BA.no.

Les også: Øl gjør deg tynn

Bedre helse
Et samfunn med en kontinuerlig økende interesse for produkter som kan gi helse- og livsstilgevinster, trekkes også frem som en av årsakene til salgsboomen.

- Så lenge smaken er god nok, vil folk som regel velge det alternativet som gir størst helsegevinst. En undersøkelse utført av Sybovate MMI i fjor høst viste at 37 prosent av de norske pilsdrikkerne betrakter seg som potensielle storforbrukere av lavkarbo-øl dersom det smaker godt nok, sier hun.

Hun avfeier myten om at slankeøl er noe som kun tekkes forfengelige kvinner. Marketing-sjefen tror de som vil slutte seg til det voksende markedssegmentet vil være en kombinasjon av etablerte øldrikkere som drikker så pass store mengder at de vil "spare inn" kalorier, og yngre som synes lettøl-smaken er lettere å akseptere.

Når Hansa Borg om kort tid lanserer sin nye slankeøl Pilsner Lite med 30 prosent færre kalorier, er smaken ifølge Frugård justert nærmere "vanlig" øl, men med mindre ettersmak. Slik håper man å frelse flere ølhunder og ble markedsledende på øl av den mindre kaloririke sorten.


Les også: - Øl bedre enn vann etter trening