<b>OUTLET:</b> Norwegian Outlet vil selge merkevarer til rabatterte priser hele året - alt fra undertøy til friluftsklær, interiørartikler, sko og bøker. Til informasjon: Herren til høyre er kun staffasje. Foto: Kristin Sørdal
OUTLET: Norwegian Outlet vil selge merkevarer til rabatterte priser hele året - alt fra undertøy til friluftsklær, interiørartikler, sko og bøker. Til informasjon: Herren til høyre er kun staffasje. Foto: Kristin SørdalVis mer

Salg hele året

Snart klart for Norges første merkevareby.

3. juni går startskuddet for Norges første og eneste merkevareby, Norwegian Outlet. Dette blir en outlet-by etter mønster fra store outlet-byer som du finner i andre land i Europa, og i USA.

Det er bygget opp et miljø med gater og tilliggende butikker, og den enkelte merkevaren vil ha sin egen, fysisk avgrensede butikk.

- Butikkene her skal ha 30 til 70 prosent hele året. Sortimentet blir spesialserier, varer i sesong, på vei ut av sesong og vareprøver, forteller daglig leder ved Norwegian Outlet, Einar Sørland.

Vareprøvekolleksjonene finnes i begrenset størrelsessortiment, typisk størrelse 36/38 for damer og medium for menn, men dette dette gjelder kun for vareprøvekolleksjonene. For øvrig blir det klær i alle størrelser som merkevarene ellers fører.

Her er det alltid salg: Flere norske utsalg

Du kan se eksempler på hva du kan finne i butikkene når de åpner i juni, i bildespesialen:

Her er noe av merkevarene du vil kunne handle på nye Norwegian Outlet når det åpner 3. juni. Til info: Mannfolkene på bildene er kun staffasje for anledningen. Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
OUTLET: Norwegian Outlet vil selge merkevarer til rabatterte priser hele året - alt fra undertøy til friluftsklær, interiørartikler, sko og bøker. Til informasjon: Herren til høyre er kun staffasje. Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Norwegian Outlet
Foto: Norwegian Outlet
Foto: Norwegian Outlet


- Mindre perler og paljetter

- Her blir det nok mindre perler og paljetter - og mer goretex - enn i liknende anlegg i Europa, men det er bare sånn det norske markedet er, sier Ådne Søndrål, som er en av eierne i selskapet.

Ådne Søndrål eier Norwegian Outlet sammen med sin Fortus-kompanjong Trond Vegar Brattlie og Glastad-familiens selskap Glastad Farsund AS. Til sammen har de investert 250 millioner i prosjektet. Fra venstre: Daglig leder Einar Sørland, Ådne Søndrål, Trond Vegar Brattlie, Endre Glastad og Vestby-ordfører John Ødbehr. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Selv om du kan vasse i eksklusive designerklær av merker som Hugo Boss og Tiger, er det også godt med merkevarebutikker med friluftstøy, som Norrøna og Bergans.

Det blir 35 merkevarebutikker på det nye senteret. Mens de fleste er rene merkevarebutikker for kun ett merke, er det også noen forretninger som vil føre flere mindre merkeprodukter som ikke er store nok til å ha sin egen butikk - som for eksempel klesforretningen Høyer.

Merkevarene

Her kan du se en del av merkene du vil få kjøpt til helårsrabatt på nye Norwegian Outlet. Som du kan se, blir det alt fra friluftstøy til sportsklær, herre- og damemote, barneklær, sko, undertøy, bøker, accessoirer og interiør:

Gant, Timberland, Stormberg, Levi's, Companys, Mexx, Björn Borg, Helly Hansen, Doite Heritage, Read Bookstore, Peak Performance, Home & Cook, Tweens, høyer, Noa Noa, Lille Vinkel Sko, Vans, Quicksilver, Puma, Polarn O. Pyret, Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Follestad, abecita, Benetton, Triumph, Coast, Samsoe & Samsoe, A & C, le Creuset, Josef Seibel, MXDC, By Malene Birger, Tiger of Sweden, Soaked, InWear, Billabong, Matinique, PartTwo, Norrøna, Bergans.

Outlet-krig i Vestby

Foto: Norwegian Outlet Vis mer


Beliggenhet

Norwegian Outlet ligger i Vestby, 25 minutters kjøring sørover fra Oslo, mot Svinesund. Her ligger også et annet outlet-senter, Outlet One, som åpnet i juni 2008. Dette er imidlertid av et litt annet konsept enn den nye outlet-byen; Outlet One er én butikk med mange ulike merker, i motsetning til Norwegian Outlet hvor merkevarene har sine egne, separate butikker.

Daglig leder i Norwegian Outlet, Einar Sørland, sier de ikke planlegger flere outlet-byer i Norge, og han tror heller ikke det er marked for det.

- Vi tror dette blir det eneste i Norge, rett og slett fordi de store merkevarene ikke har behov for det, fordi det ikke bor flere folk enn det gjør i Norge. Hvis vi tar for eksempel Hugo Boss, så krever de gjerne at det skal være 2 millioner mennesker som er bosatt innenfor en radius på en time, og det får du ikke noen andre steder, sier Sørland til DinSide.

Det finnes også mange andre utsalg rundt om i Norge hvor du kan gjøre gode kupp.