Du må løpe lengre for å forbrenne dette enn du må ligge stille for å bli kvitt en selleristang. Foto: colourbox.com
Du må løpe lengre for å forbrenne dette enn du må ligge stille for å bli kvitt en selleristang. Foto: colourbox.comVis mer

Så mye må du trene

Sjekk hva du må gjøre for å bli kvitt kaloriene fra helgens snacks.

Hvor lenge du må trene for å bli kvitt kaloriene du har mumset i deg, avhenger selvsagt av nøyaktig hva du har puttet i deg. For som du kan se av tabellen nedenfor, er det ikke likegyldig hva du velger å knaske på.

Les også: Denne maten gjør deg slank

Du må for eksempel jobbe ganske mye lengre og hardere for å bli kvitt en muffin enn en selleristang. Cæsarsalat, derimot, kan godt være slankemat - vel å merke så lenge du dropper dressingen.

Råd for mellommåltider

Hvis snacken eller mellommåltidet blir for stort, er faren at det kan det bli vanskelig å få plass til resten av måltidene uten at du legger på deg. Ifølge Lommelegen bør ikke mellommåltidene overstige 150-200 kalorier, og du bør heller ikke spise mer enn to om dagen.

TEST: Knekker du kalorikoden?

Men - du kan selvsagt trene bort de ekstra kaloriene. Her er noen eksempler på hvor mange kalorier en snack inneholder - og hvor hardt du må jobbe for å bli kvitt dem.

Noen eksempler
HvaKalorier i cirkatall (per porsjon)Fysisk aktivtet for å trene det bort
Fløteis300 kcal (2,5 dl)55 minutter med golf (bæring av golfkøller)
Lett-is120 kcal (2,5 dl)22 minutter med golf (bæring av golfkøller)
Bagel320 kcal88 minutter med selskapsdans
Kremost45 kcal (1 stor spiseskje)37 minutter foran TV-en
Potetgull150 kcal (30 g)16 minutters løping (8 km/t)
Cæsarsalat fra McDonald's uten dressing90 kcal20 minutters gange (5,5 km/t)
Cæsardressing170 kcal (2 store spiseskjeer)37 minutters gange (5,5 km/t)
Muffin510 kcal70 minutter med snømåking
Stangselleri (middels stor)10 kcal9 minutters soving


Det holder med andre ord å sove litt hvis du holder deg til stangselleri og lignende "snacks".

Les også: Snorking er slankende