<b>DYR MORO:</b> Bil er praktisk og kan ikke minst være nyttig, men billig moro er det ikke. Foto: COLOURBOX.COM
DYR MORO: Bil er praktisk og kan ikke minst være nyttig, men billig moro er det ikke. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Så mye koster det deg egentlig å eie bil

Du kan kjøre mye taxi eller leiebil for pengene.

At det å eie bil er et pengesluk, er godt kjent. Men hvor mye penger er det egentlig snakk om?

Dinside har sett nærmere på den reelle kostnaden ved å kjøpe, eie og bruke en bruktbil i tre år.

Og det koster mye. VELDIG mye. Dropper du hele bilkjøpet, kan du kjøre mye taxi for pengene ...

Les også hvorfor politiet nå har begynt å avskilte Uber-sjåførenes biler.


Bil = Pengesluk

Ikke minst for de som bor i Oslo, som kan få et bilfritt sentrum om byrådets forslag blir en realitet, kan det kanskje være aktuelt å droppe bilkjøpet. Men også på andre større steder med både taxi og et godt kollektivtilbud, kan man klare seg uten bil.

Et godt argument for å ikke kjøpe bil, er nettopp kostnaden ved å eie og bruke bil:

I vårt regnestykke blir nemlig dette en utgiftspost på hele 5.912 kroner - i måneden!

Og da snakker vi altså om hva bilen har kostet deg etter at du har solgt den og tjent inn noe av kjøpesummen.

Totalt blir kostanden ved å eie og leie bilen i tre år i vårt eksempel 212.832 kroner.

Det utgjør mange taxiturer i løpet av tre år ...

LES OGSÅ: Så mye koster det å pendle med bil

Store individuelle forskjeller

Hos Leaseplan, som har hjulpet Dinside med å se på hvilke utgifter det å eie en bil medfører, påpeker de at de reelle kostnadene vil variere veldig. Dette gjelder ikke minst om hvilken bil du velger, inkludert verditapet til den spesifikke modellen, og om det er en ny bil eller en bruktbil.

Bom og parkering er en annen kostnad som er lik 0,- for enkelte, mens andre betaler et tosifret beløp på parkering alene - i tillegg til daglige bompasseringer.

Også forsikring, bensinutgifter og om du har egenkapital, vil være med på å påvirke totalkostnaden. For eksempel vil egenkapitial gjerne gi en lavere rentesats på billånet, enn om du må låne til hele bilkjøpet. Også vedlikeholdskostnadene kan variere veldig, og sannsynligheten for flere uventede vedlikeholdskostnader øker med en bruktbil sammenlignet med en ny bil.

KJØPE BIL? Det er en Golf av denne typen og årsmodellen vårt regnestykke er basert på. Foto: VW Vis mer


Hva du faktisk får solgt bilen for, vil være en ukjent faktor de årene du eier bilen. Dermed vet du ikke den faktiske kostnaden per måned, før etter å ha solgt bilen.

Forutsetningene vil uansett gi et godt bilde av at bilhold er dyrt.

Hva er alternativene?

Vi har allerede nevnt taxi som alternativ til å kjøpe bil. Trenger man egentlig bare å bruke bil et par-tre ganger i måneden, skal det mye til at man når tilsvarende summer som ved å eie bil. Hvor mye dette faktisk utgjør er selvsagt veldig avhengig av hvor mange taxiturer det er snakk om i måneden.

Leiebil eller bilkollektiv kan også være gode alternativer, fordi du da betaler etter bruk - og ikke for å ha bilen stående i oppkjørselen.

Å reise kollektivt vil også komme godt under prisen vi har sett for å eie bil i vårt eksempel. Eksempelvis koster et månedskort med Ruter for voksne til bruk i hele Oslo og Akersuhs 1.740 kroner - og for kun én sone, for eksempel Oslo, 680 kroner.

LES OGSÅ: Disse kan miste reisefradraget