Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Så mye fett kan du spise

Vet du når du bør stoppe?

Er du opptatt av hvor mange kalorier du får i deg, og hvor de kommer fra? Da er det greit å vite at ett gram fett inneholder dobbelt så mange kalorier som ett gram karbohydrater eller proteiner.

Hva kan du om fett? Test deg selv her!

I næringsdeklarasjonen på matvarer skal det stå hvor mye fett varen inneholder, og i noen tilfeller vil det også stå hvor mye av fettet som er av det umettede eller mettede slaget, og hvor mye som er transfett.

Les også: Dette spiser du 3 kg av i året

Godt og dårlig fett

Umettet fett er den gode fettypen. Du finner den i for eksempel nøtter, avokado, laks og olivenolje.

Mettet fett og transfett bør du ikke få i deg for mye av. Mettet fett kan øke kolesterolnivået ditt, og dermed øker risikoen for slag og hjertetrøbbel.

Transfett har enda verre egenskaper: Det øker nivået av det dårlige kolesterolet (LDL), og senker nivået av det gode kolesterolet (HDL). Forskning tyder dessuten på at transfett i tillegg til å øke risikoen for hjertesykdom også gjør deg mer utsatt for diabetes type 2, tarmkreft og brystkreft.

Les også: 10 tips mot farlig fett

Så mye fett får vi i oss

Så hvor mye fett kan vi spise? Ifølge Matportalen bidrar fett totalt i gjennomsnitt i Norge med cirka 35 prosent av kostens energiinnhold.

Mettet fett bidrar med cirka 15 prosent av energiinntaket og transfett med under en prosent av energiinntaket. Det er ikke så bra som det burde være.

Les også: Slik gjør du usunn mat sunn

Så mye fett bør vi få i oss

Helsedirektoratet anbefaler nemlig at kostens totale fettinnhold ikke bør bidra med mer enn 30 prosent av energiinntaket.

Innholdet av mettet fett bør begrenses til cirka 10 prosent av energiinntaket.

Transfett bør begrenses mest mulig og ikke overstige én prosent av energiinntaket.

Får du i deg 2000 kalorier om dagen bør dermed ikke mer enn 200 av disse komme fra mettet fett, og ikke mer enn 20 av kaloriene bør komme fra transfett.