Hjelp! Det renner inn med tekstmeldinger. Foto: Kristina Picard
Hjelp! Det renner inn med tekstmeldinger. Foto: Kristina PicardVis mer

Så lett tok de 50 kroner

Selv en forbrukerjournalist lar seg rive med.

«Hvem er de menneskene som bestiller disse tjenestene?»


Rett som det er sitter jeg hjemme foran tv og ser en irriterende dansende flodhest hoppe over skjermen. Av og til er flodhesten byttet ut med ristende rumper, eller en syngende frosk, som kan bli min mobilkjæledegge om jeg bare taster jamba-et-eller-annet. Hvem er de menneskene som bestiller disse tjenestene? tenker jeg alltid. Nå vet jeg bedre.

Kristina Picard er økonomiredaktør i DinSide. Foto: Astrid Waller Vis mer

For i går satt jeg hjemme og lette etter en sangtekst på nettet da det plutselig blinket mot meg: Send "Gabriellas Sang" Ringtone to your Cell. Hvem er det som laster ned en sånn sang som ringetone? tenker du sikkert nå. Vel, jeg hadde ikke tenkt å bruke den som ringetone, men det var fristende å laste den ned på mobilen likevel, så jeg kunne høre på den på vei til jobben. Vel verdt 5 kroner, tenkte jeg. Er det ikke det en ringetone koster?


Idet jeg klikker på lenken har jeg glemt mine få, men dårlige erfaringer fra tidligere. (Sist jeg prøvde å kjøpe en mp3-låt til mobilen, virket ikke lenken i det hele tatt.)

Steg 1: Tast inn ditt mobilnummer

1. melding kommer. Den inneholder blant annet en PIN-kode.

Steg 2: Bekreft PIN-KOD

Jeg leter etter PIN-koden i første tekstmelding, og taster inn. Lett som en lek!

2. melding kommer: Realtone: Lady GaGa-Poker Face

- Hva? Jeg bestilte da virkelig Gabriellas sang, ikke denne forferdelige poplåta. Jeg foretar meg ingenting.

3. melding popper inn: Gratis STAR WARS mobilspill!

Jeg registrerer også til min forferdelse at den mottatte tekstmeldingen koster 50 kroner.

4. melding renner inn to sekunder senere.


- STOPP! Hva er dette? Ringetonen er feil, og jeg begynner å bli skremt over antall tekstmeldinger som hopper inn på telefonen. Jeg tar en titt på nettsiden igjen:

Abonnementet er fortløpende til dess du velger å avbestille ved å ringe kundeservice eller sende stopmerring til 2125.

- Stopmerring? Skal jeg skrive det?

Heldigvis vet jeg at ordet STOP(P) skal fungere på de fleste tjenester, i hvert fall hvis innholdsleverandøren er en seriøs aktør. Jeg prøver det i stedet.

5. melding tikker inn like etterpå: Din avbestilling er gjennomført. Send REOPEN nå til 2125 for å fortsette ditt abonnement og for å beholde dine resterende 5 produkter!

- Puh! Jeg er lettet, og pulsen roer seg. Mobiltelefonen har sluttet å vibrere.

Når jeg blar tilbake i meldinger og nettleserhistorikk, ser jeg at Jamba har sitt på det tørre. Det står faktisk noe om abonnement og 50 kroner. Hvorfor jeg endte opp med tilbud om lettkledde Lady Gaga, vet jeg ikke. Men én ting er sikkert - jeg tør ikke prøve igjen. Jamba har tjent 50 kroner, og jeg har ikke fått noe annet en bekreftet angst for mobiltjenester.

Hva er din erfaring med mobile innholdstjenester? Si din mening i debatten under, eller tips oss på [email protected]