TING TAR TID: Noen mobiloperatører har vilkår som gjør at du ikke spiller unna før utgangen av måneden etter du sier opp. Altså to måneder oppsigelsestid. Heldigvis har de fleste valgt langt raskere metoder. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
TING TAR TID: Noen mobiloperatører har vilkår som gjør at du ikke spiller unna før utgangen av måneden etter du sier opp. Altså to måneder oppsigelsestid. Heldigvis har de fleste valgt langt raskere metoder. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Oppsigelsestid på mobilabonnementer

Så lang tid kan det ta å bytte mobiloperatør

Selv om de lover å ikke binde deg, kan du bli bundet i opptil to måneder.

«Ingen avtaletid» skryter mobiloperatøren Ice.net på nettsidene sine.

Og man skulle derfor tro at det er en smal sak å si opp abonnementet hos dem, for å prøve lykken hos andre.

Men det er det ikke. Vår kartlegging av markedet viser nemlig at det kan ta opptil to måneder før du slipper unna et mobilabonnement, blant annet hos Ice.net.

- Vi ser ofte denne problemstillingen; det er veldig enkelt å komme inn i en avtale, mens det ikke er like enkelt og kjapt å komme seg ut, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til Dinside.

Grunn til å lese vilkår

Etter at fri roaming-regimet trådde i kraft har det skjedd mye med mobilprisene, og mange vil trolig se seg om etter alternativer. Det er ofte da man oppdager om mobiloperatøren har vilkår som skaper en oppsigelsestid.

De fleste slipper deg senest den første dagen i måneden etter oppsigelsen, ofte fordi måneden du befinner deg i allerede er betalt. Men noen skriver som Ice.net:

«Tjenesten sies opp av begge parter med 1 måneds varsel regnet fra førstkommende måned etter at oppsigelsen kom frem til den andre parten».

«INGEN BINDING»: Ice.net sier de ikke binder deg. Men vilkårene gjør at det kan ta opp mot to måneder før du får sagt opp abonnementet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Med andre ord: Sier du opp 15. juni, er du ute av avtalen 1. august.

- Dette er noe vi får henvendelser om, og som forbrukeren opplever som en innlåsningsmekanisme. Det er etter mitt syn ikke god kundebehandling å holde på kunder som ønsker å avslutte et kundeforhold, sier Øverlie i Forbrukerombudet, som ofte ser at kunder blir overrasket over praksisen.

Disse operatørene har oppsigelsestid

Dinside har kartlagt vilkårene til alle de norske mobiloperatørene for å se hva de skriver om oppsigelse.

Det finnes nyanser her. Noen sier for eksempel at de kan tilbakebetale noe av måneden du sier opp i. Men for enkelhets skyld har vi bare delt det opp i to:

  • Operatørene hvor du risikerer å måtte betale for hele måneden du sier opp i («inneværende» måned, maks én måned oppsigelsestid).
  • Operatørene som krever betalt for både den og neste («inneværende» samt «påfølgende» måned, maks to måneder totalt).
operatør utdrag fra vilkårene maks oppsigelsestid i måneder
Ice.netTjenesten sies opp av begge parter med 1 måneds varsel regnet fra førstkommende måned etter at oppsigelsen kom frem til den andre parten.2
TelioAvtalen anses opphørt siste dag i den påfølgende måneden etter oppsigelsen ble mottatt.2
NextgentelKunden kan bringe Tjenesten til opphør med virkning fra og med utgangen av påfølgende måned.2
TelenorKunden kan si opp med umiddelbar virkning. Ved oppsigelse tilbakebetales ikke forskuddsbetalt månedsavgift for inneværende måned.1
TeliaOm ikke annet fremgår av oppsigelsen, opphører Abonnementsavtalen dagen etter at oppsigelsen er mottatt av Telia.1
ChessNår oppsigelse er mottatt vil Chess avslutte abonnementet så snart som mulig, og senest i løpet av 7 virkedager. Chess tilbakebetaler ikke innbetalt månedsavgift ved oppsigelse.1
OnecallVed oppsigelse løper abonnementet ut inneværende måned, dersom ikke annet er avtalt.1
HelloVed avslutning eller utportering betaler Kunden full månedsavgift for inneværende måned.1
KomplettVed oppsigelse tilbakebetales ikke forskuddsbetalt månedsavgift for inneværende måned.1
TelipolVed overføring av nummer til en annen operatør stanses abonnementet på samme dato.1
ChilimobilAvtalen opphører da ved månedslutt i den måneden oppsigelsen er mottatt av Chili Mobil.1
PepcallKunden kan si opp avtaleforholdet med umiddelbar virkning.1
SagamobilOppsigelsestiden for løpende abonnement er ut inneværende kalendermåned.1
MycallDen forhåndsbetalte fastpris gjelder per påbegynte måned og vil ikke utbetales ved terminering eller utportering av abonnement.1
TalkmoreKunden kan si opp med umiddelbar virkning. Ved oppsigelse tilbakebetales ikke forskuddsbetalt månedsavgift for inneværende måned.1
Get MobilVed oppsigelse tilbakebetales ikke forskuddsbetalt månedsavgift for inneværende måned.1
Fjordkraft MobilVed avslutning eller overføring av abonnement til annen operatør betaler Kunden full månedsavgift for inneværende måned.1

Skylder på systemene

Ifølge våre undersøkelser er det altså bare tre mobiloperatører som har en oppsigelsestid på opptil to måneder: Ice.net, Telio og Nextgentel.

- Vi har det fordi vi forskuddsfakturerer våre tjenester, det er slik våre systemer fungerer i dag, forteller markedsdirektør Kyrre T. Bekkelund i Ice.net til Dinside.

Fordi de har forfall på regningen for juli måned i juni, må kundene altså betale for både juni og juli selv om kunden sier opp i begynnelsen av juni.

- Man risikerer altså nesten to måneder «binding» før man får sagt opp. Ice.net skriver likevel «ingen avtaletid» på nettsidene. Hvorfor det?

- Vi skiller mellom avtaletid/bindingstid og oppsigelsestid. Bindingstid forstås gjerne som en 12 måneders avtaletid knyttet til en subsidiert telefon eller en mobilt bredbåndsruter. Oppsigelse praktiserer vi som noe annet enn avtaletid, og opplever at våre kunder har samme forståelse for det, sier Bekkelund.

Fra tre til én

Forbrukerombudet har lenge engasjert seg for å frigjøre forbrukerne i mobilmarkedet. Og som vår kartlegging viser er det heller ikke mange som holder særlige lenge på kundene sine.

For eksempel endret den nordnorske mobiloperatøren Saga Mobil vilkårene sine denne måneden – fra å holde på kundene i opptil tre måneder til bare å kreve betalt for inneværende.

- Justeringen av vilkårene våre har vært en tilpasning til markedet, forteller daglig leder Knut-Bjørnar Braathen i Saga Mobil til Dinside.

MOTSTANDER: Bente Øverli i Forbrukerombudet liker ikke operatører som holder på kundene lengre enn de strengt tatt må. Foto: Forbrukerombudet Vis mer

Kan være villedende

Slikt liker Forbrukerombudet. Det ombudet ikke liker, er operatører som skjuler lange oppsigelsestider i enda lengre vilkår.

- Ice.net skriver jo til og med «ingen avtaletid», når det kan ta opptil to måneder før abonnementet er sagt opp. Kan det være villedende markedsføring?

- Det kan det, men jeg har ikke sett nærmere på hvordan dette fremkommer, svarer Øverlie i Forbrukerombudet, som har planer om å se mer på problemstillingen framover.

- Det kan jo kanskje også argumenteres for at oppsigelse som går utover det man har et saklig behov for i realiteten er en bindingstid – som krever at særskilte krav er oppfylt, blant annet at dette klart angis i markedsføringen,