<b>«DAMEVARER» - NEI TAKK:</b> Damer vil ha gode produkter med god design, ikke «damevarer», hevder Dinsides journalist. Altså er det ikke nok å slenge på litt rosa farge, eller å lansere et produkt med veskefasong ... Foto: ZOONAR/NTB SCANPIX
«DAMEVARER» - NEI TAKK: Damer vil ha gode produkter med god design, ikke «damevarer», hevder Dinsides journalist. Altså er det ikke nok å slenge på litt rosa farge, eller å lansere et produkt med veskefasong ... Foto: ZOONAR/NTB SCANPIXVis mer

Sa du «dameradio», VQ?

Her bommer radioprodusenten, hevder Dinsides journalist.

Som journalist i en redaksjon som blant annet skriver om og tester nye produkter, dukker det til stadighet opp e-poster om nye produkter, både av den mer, eller mindre nyttige, kule eller nyskapende sorten.

Pressemeldingen Dinside fikk sist fredag, omhandlet definitivt ingen av delene.

Derimot var produktet mest egnet til å få selv den minst uttalte feminist til å sette kaffen i vrangen.

RADIO: Kjære VQ. Her er et eksempel på en radio ... Foto: Scanpix Norway Vis mer


Under overskriften «Nå blir digitalradio tiltalende for kvinner også!» viser pressebyrået frem en radio med såkalt feminin touch. Som er en radio, som ser ut som - stålsett deg - en veske, som du kan se bilde av nederst i kommentaren.

EN VESKE!!! Det er sjelden jeg føler behov for å skrive i Caps Lock, men denne «dameradioen» fikk virkelig tastaturet til å gå varmt.

... og her er et eksempel på en veske. Som dere sikkert kan se, har den en helt annen funksjon enn en radio. Vis mer


VQ uttaler selv at de er uforskammet fokusert på kvinnen når de lager sine radioer.

Hvilke kvinner produktutviklerne har fokus på, er meg uvisst. De eneste forbrukerne jeg kan komme på som muligens kan være i målgruppen for veskeformede radioer, er 10 år gamle jenter.

Når det er sagt, viser en undersøkelse fra the University of Miami School of Business Administration, at det er mer sannsynlig at forbrukere kjøper et produkt med en feminin eller maskulin tilpasning, enn at de kjøper et produkt som er kjønnsnøytralt. Men, og det er her jeg føler VQ har bommet: Den amerikanske markedsføringsprofessoren Jenny Darrock, gir følgende råd til de som vil markedsføre produkter mot kvinner spesielt: Fokusér på behov først, så på kjønn. Nøyaktig hvor stort behov man har for en veskeformet radio, er spørsmålet jeg sitter igjen med.

For å hjelpe VQ dem med å justere deres fokus i riktig retning, kan jeg opplyse radioprodusenten om følgende, og jeg vil hevde at dette antakelig gjelder veldig mange flere damer enn undertegnede:

A: Ja, jeg er dame.
B: Ja, jeg hører på radio og kan også finne på å kjøpe en.
C: Ja, jeg bruker veske.
D: Nei, jeg vil ikke at alt rundt meg skal ha veskeform.

Hva blir det neste? Veskeformet kaffetrakter? Veskeformet PC, brødrister eller printer?

For selv om det kan komme noe overraskende på denne radioprodusenten, har jeg som forbruker behov for en radio som har grei lyd, er brukervennlig og tar seg ok ut. Kvinne eller ei.

Trenger jeg veske, så kjøper jeg meg en veske. Ikke en radio.

Er du enig i at produsenten bommer med dette produktet? (Avsluttet)
Nei, jeg syns det er et morsomt produkt(41%) 937
Ja, det syns jeg(40%) 929
Radioen kan falle i smak hos noen kvinner, men ikke alle(19%) 441
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


BARDOT: Slik ser den såkalte «dameradioen» fra VQ ut, som lyder navnet Bardot. Foto: SAHAGA AS Vis mer