Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter ber kundene om å sette seg inn i reglene for bruk av elektronisk reisekort. Foto: Odd Morten Sørby / Ruter As, montasje: DinSide
Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter ber kundene om å sette seg inn i reglene for bruk av elektronisk reisekort. Foto: Odd Morten Sørby / Ruter As, montasje: DinSideVis mer

Ruter mener kundene må ta mer ansvar

- Setter seg ikke inn i reglene, sier informasjonssjefen.

Innføringen av elektroniske reisekort i hovedstaden har mildt sagt vært problematisk.

Prosjektet skal ha kostet over 600 millioner kroner, blitt forsinket i en årrekke og har vist seg å ikke fungere slik det skal.

I flere medier har sinte kunder stått frem og fortalt at de har blitt bøtelagt av billettkontrollørene, selv om de angivelig har betalt for gyldig billett.

Siste nytt er at billettene skifter navn fra «Flexus» til «Reisekort», for å få folk til å glemme problemene.

- Bruker kortene feil

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, sier de tekniske utfordringene er løst, og at eventuelle feil mest sannsynlig skyldes feil bruk av reisekortene.

- Vi har satt opp ekstra informasjon og laget nye brosjyrer som forklarer hvordan kortene skal brukes, sier Isberg til DinSide.

Hun er fortvilet over at så mange ikke gidder å lese denne informasjonen, og sette seg inn i reglene, men i stedet skylder på selskapet når noe går galt.

- Det som er veldig leit, er at folk kaster disse brosjyrene uten at de leser dem, sier Isberg.

Hun sier at utenfor kiosker som gir ut denne informasjonen, ender brosjyrene som regel opp i søppeldunket rett utenfor.

Bruksanvisning

Isberg forklarer at alle som velger å reise med elektronisk reisekort, må sette seg inn i reglene.

- Brosjyren er en knøttliten folder med veiledning til de som skal reise med elektronisk reisekort. Det er en bruksanvisning, forklarer Isberg.

DINSIDE: - Men er det ikke synd at systemet er så komplisert at du trenger å lese en instruksjonsbrosjyre for å reise lovlig?

- Det følger jo med en kort brukerveiledning med de fleste ting du kjøper. Denne bruksanvisningen skal gjøre at folk føler seg trygge på at de reiser lovlig.

Slik vet du at du reiser lovlig

Kort oppsummert har hun følgende tips til alle som reiser med elektronisk reisekort:

- Det som er viktig er at kundene leser av kortet ved hver eneste reise, slik at de vet at de til enhver tid har gyldig billett. Det er kjempeviktig, sier hun.

Hun forklarer at det har vært en del problemer med personer som har kjøpt nytt reisekort før det gamle har utløpt.

- De fleste tror at de kan laste ned en ny billett før den gamle har gått ut, men den nye billetten MÅ valideres etter at den gamle billetten har gått ut. Det går ikke an år reise på to billetter, sier hun.

>> Heller ikke før Flexus ble innført, var det enkelt å reise lovlig i hovedstaden.

- Helt uproblematisk

Men hva om teknisk glipp gjør at billetten ikke fungerer som den skal. Hva skal man da gjøre om man blir stoppet i kontroll?

- Billettkontrollørene viser veldig stort skjønn. Jeg har selv vært med kontrollørene flere ganger og sett dette. Det er helt uproblematisk, sier Isberg.

Kunder som reiser på ugyldig billett får et gebyr på 750 kroner ved betaling på stedet, eller 900 kroner ved fakturering.

- Man får et gebyr hvis billetten ikke er aktivert slik den skal. Derfor er det viktig å validere kortet hver gang. Det er som om du skulle reise med et fleksikort på papir, da må du stemple billetten hver gang du går på bussen eller trikken. Det er det samme som å validere en elektronisk billett, sier Isberg til DinSide.