Rusletur er ikke trening

Er turen til butikken din viktigste treningform? Da bør du få opp farten, mener ekspertene.

En ny studie viser at det ikke er like helsebringende å gå turer i sakte tempo, som det er ved moderat trening, skriver Reuters Health.

Ekspertene anbefaler at vi går 10 000 skritt om dagen. Men det gjelder imidlertid ikke bare å fokusere på antall skritt du går om dagen, men også på tempoet.

Visste du at spasertur er på trimtoppen blant nordmenn?

- Det er mange studier som viser flere helsegevinster ved aktiviteter som gjøres på et høyere og mer intenst nivå, sier Dr. Vicki Harber, og nevner eksempler som økt oksygenforbruk og bedre vektkontroll og forbrenning.

Dessuten lever du lenger med bevegelse.

Sammen med to andre kolleger ved University of Alberta i Edmonton, Canada målte Harber effekten av å gå 10 000 skritt mot et tradisjonelt treningsprogram, som gikk ut på trening på et mer moderat nivå, som på en tredemølle eller en ergometersykkel. Testpersonene som gikk 10 000 skritt valgte selv hvilket tempo de gikk i.

Redusert blodtrykk
Når forskerne sammenliknet de to treningsprogrammene, fant de at testpersonene som hadde gått på tredemølle eller syklet, kom i bedre form enn de som gikk 10 000 skritt. I tillegg fikk de redusert blodtrykk.

Av de mennene og kvinnene som fulgte hele studien over 6 måneder, økte de som fulgte det tradisjonelle treningsprogrammet oksygenopptaket med 10 prosent. De som gikk, økte det med bare 4 prosent.

Det systoliske blodtrykket, altså "over streken" blodtrykket mellom 140 og 159, gikk ned 10 prosent hos de som gikk på tredemølle eller som syklet, mot fire prosent i gå-gruppen.

Det betyr imidlertid ikke at Harber anbefaler alle å begynne med høy intensitet.

- 10 000-skritt programmet er et utmerket utgangspunkt. Et pedometer gir øyeblikkelig tilbakemelding, og virker på den måten motiverende fordi den viser antall skritt man har gått. Det er egnet til mennesker som omtrent ikke gjør noe, til å gjøre noe, forklarer Harber.

- Høyere intensitet kan komme når personen er vant med aktiviteten, sier hun, og anbefaler de som er i form, til å sette opp farten på gåturen noen ganger i løpet av dagen.

Får du gnagsår av å gå tur? Slik unngår du dem!

 

Mozon.no, 17.10.2006