Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Røykestopp uten kilohopp

Mange som stumper røyken går opp i vekt. Men ikke du!

Du har endelig klart å stumpe røyken, selvtilliten er bra og du føler deg ganske topp, MEN vektnåla har sakte men sikkert begynt å snike seg oppover.

Det er ikke et ukjent "fenomen". En tidligere norsk undersøkelse viser at hver femte person går opp over 11 kilo etter røykekutt. 21 prosent som holder vekten stabil.

Hva kan du om nikotin? Ta testen her!
Er du i et fedmenettverk?

- Vi vet at nikotin øker basalstoffskiftet med rundt 10 prosent. I tillegg smaker maten bedre, man lukter bedre og man har kanskje en tendens til å spise mer når man har sluttet å røyke, sier Serena Tonstad, som hadde ansvaret for undersøkelsen, ifølge NTB.

Andre årsaker til vektøkingen, ifølge American Cancer Sociey, er at siden maten smaker bedre, får man mer lyst på sukkerholdig mat. I tillegg er det en stoffskifte-side. Nikotin øker nemlig stoffskiftet, eller forbrenningen. Men når du slutter å røyke går stoffskiftet ned, og vekten kan øke.

Heldigvis kan du være blant dem som ikke legger på seg.

Røykekuttens raske gevinster
Den perfekte tiden for røykekutt

Spis en sunn frokost, og sørg for å spise regelmessig gjennom hele dagen. Foto: colourbox.com Vis mer


Få opp farten

En av de beste måtene å unngå vektøkning etter å ha stumpet røyken er å sørge for økt fysisk aktivitet. Når du har sluttet å røyke, puster du lettere og dermed er det enklere å både gå og løpe.

Studier viser at personer som trener mens de er i ferd med å stumpe røyken går mindre opp i vekt. I tillegg et det dobbelt så stor sjanse for at de klarer å gjennomføre røykekuttet sammenliknet med de som ikke trener, ifølge WebMD.

Fysisk aktivitet kan også forhindre de nervøse spenningene og rastløsheten som røykere ofte sliter med.

Her fyker kaloriene unna
Fyr opp forbrenningen

Hold deg unna puben

Det er også viktig å ta en titt på kostholdet. Pass på å spise ofte nok – helst tre til fem måltider per dag. Men det kan være lurt å spise litt mindre, for å unngå at kiloene kommer rennende på.

I tillegg råder Røyketelefonen til å bli mer bevisst på egne matvaner: Hva spiser du, når spiser du og hvorfor? Velg gode, magre matvarer og spis deg mett.

Ernæringsrådet anbefaler at bare 30 prosent av kaloriene i maten kommer fra fett. Er du bekymret for å legge på deg, kan du gjerne kutte fettinntaket ytterligere.

Et annet tips er å holde deg unna puber og barer. Da blir det lettere å kutte røyken, og samtidig slipper du unna alle kaloriene i alkoholen.

9 trinn for et slankere 2009
Les også: Slanking øker røykesug hos jenter!

4 bonustriks

I tillegg til å spise sunt og drive med fysisk aktivitet, er det flere tips som kan hjelpe på veien:

  • Planlegg. Har du planer om å slutte å røyke en gang i framtiden? Da kan du ta en titt på kostholdet ditt allerede nå. Ta gjerne også en titt på treningsmengden din. På den måten kan vekten være på vei ned når du slutter å røyke, og helsa føles bedre - og det må jo være en fin motivasjon til å fortsette?
  • Finn på noe annet å gjøre med munnen. Tygg på sukkerfrie pastiller, tyggegummi – og gjerne nikotintyggis eller liknende, og sørg alltid for å ha noe av dette tilgjengelig i bilen, vesken eller på pulten. Og når røykesuget holder på å ta knekken på deg, ta en gulrot. Da får munnen din noe annet å gjøre, og uten å tilføye kroppen med unødvendige kalorier.
  • Fører du røykedagbok for å hjelpe deg med nedtrappingen, kan du like gjerne loggføre hva du føler en sterk trang etter å spise. Og skriv gjerne ned tips til aktiviteter for å unngå suget etter både søtsaker og røyk.
  • Drikk masse vann. En hydrert kropp hjelper stoffskiftet. Vann kan også fjerne et sterkt røyksug, så sørg for å ha med en flaske overalt.
Røykekutt på nettet

Og en ting det er verd å huske på: Akutt røyksug varer i maksimalt fem minutter. En liten spasertur i frisk luft kan hjelpe deg over kneika, ifølge Røyketelefonen.