Rosa ringepriser for kvinner

Enkel prisstruktur fra ny mobilleverandør. Lønner det seg?

«Vi er spesielt stolte av innholds-tjenesten vår, der en kan styre både hvor mye penger en vil bruke og hvilke tjenester en skal ha tilgang til.Janicke W. Gude,She Talks»


Nytt mobilselskap

Dersom du har hatt et kvinnemagasin i hende den siste måneden kan det hende du også har sett reklame for det nye mobilabonnementet She Talks.

Finn billigste abonnement for deg med DinSides Mobilkalkulator.

Enkel prisstruktur gjør det lett å holde oversikten - men blir det billig? Illustrasjonsfoto: iStockphoto. Vis mer


She Talks er et nytt mobilabonnement, som i hovedsak henvender seg til kvinnelige mobilbrukere. Det er Hafslund som står bak She Talks, og det nye selskapet deler både eier, og lokaler, med lavprisleverandøren One Call.

Oversiktlig

She Talks har en særdeles enkel prisstruktur. Du betaler 60 øre i oppstartsavgift, 70 øre per samtaleminutt, 40 øre per sms, 2 kroner per mms, og du belastes 10 kroner per mb for datatrafikk. Du kan velge selv om du vil betale på forhånd; She Talks Kontroll, eller på etterskudd; She Talks Faktura.

Men oversiktlig er ikke nødvendigvis lik lønnsomt.

Dersom du har det ringemønsteret som er indikert i vår mobilkalkulator kommer 17 alternativ bedre ut prismessig enn nykommeren. I underkant av 2.000 kroner skiller She Talks og kalkulatorens billigste alternativ Ipea Akilles.

She Talks er heller ikke inne på Topp fem-listene til våre tre eksempelpersoner; Kontantkortbrukeren, Normalbrukeren og Storbrukeren.

Ta backup av mobilen

She Talks - for en god sak

Janicke Gude er daglig leder for She Talks. Foto: She Talks Foto: She Talks Vis mer


Ifølge daglig leder i She Talks, Janicke W. Gude, er abonnementet åpent for alle, selv om markedsføring - og merkenavn, er spesielt myntet på kvinner. - Men jeg vil jo tro at konseptet kanskje appellerer mer til kvinner enn menn, sier Gude til DinSide.

I korte trekk går konseptet ut på en helt enkel prisstruktur, at selskapet støtter en god sak (per i dag ligger 200.000 kroner i en pott som skal gå til Røde Kors-prosjektet Ferie for alle), og et samarbeid med Eurobate om innholdstjenester.

- Vi er spesielt stolte av rammene rundt innholdstjenesten, sier Gude. She Talks og Eurobate legger i disse dager siste hånden på verket. Eier av abonnementet kan selv styre hvor mye penger som kan brukes på innholdstjenester, og hvilken type tjenester en skal kunne bruke.

Ring smart, spar 10.000

- Hvor mye går egentlig til en god sak?
- I utgangspunktet, det vil si før vi hadde fått vår første kunde, ligger det 200.000 kroner i en pott, som skal gå til Røde Kors-prosjektet Ferie for alle, sier Gude. Etter hvert skal selskapet gi en viss andel av overskuddet til en god sak.

She Talks har knyttet seg til et samarbeid med Røde Kors de neste to årene, men vil vurdere andre mottakere etter hvert. Men at deler av overskuddet skal gå til en god sak, er en viktig del av konseptet.

- Er det ikke viktig å gi kundene god informasjon om hva de bidrar med før de tegner abonnement?

- Vi ønsker ikke å gå ut med tall nå i startfasen, men vi vil selvfølgelig komme tilbake med mer, slik at kundene kan få vite hvor mye de faktisk bidrar med.

Roser vilkår og innholdstjeneste

Hold oversikten, unngå prissjokk på mobilen. Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com Vis mer


Petter Ravne Bugten, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, roser både prisstruktur og selskapets begrensningsmuligheter rundt innholdstjenester.

DinSide: Er det ikke litt spesielt å markedsføre ett produkt så ensidig mot kvinner?

- Vi har sett på vilkårene og det er ingen begrensning på hvem som kan tegne abonnement, sier Bugten til DinSide.no. - Det er en økende trend å henvende seg til en nisje, spesielt innenfor en slik bransje. Så lenge markedsføringen forøvrig er god, at priser og vilkår er oppgitt, ser vi ingen problemer med dette.

Bugten trekker frem begrensningsmulighetene i det nye flere positive ting med det nye abonnementet. Dette forhindrer blant annet at barn blir utsatt for upassende innhold - eller opplever å ruinere seg på slike tjenester.

- Vi har jobbet med de største mobilleverandørene i samarbeid med departementet i forhold til grenser for mobilt innhold til barn, og mindreåriges sikkerhet på mobilt innhold. Det er umulig for innholdsleverandørene å vite alder på mottaker.

Unngå å loppe deg på mobiltjenester