Rosa finans

Før var det blårussen som rådet pengene, men nå har pengene blitt rosa.

«Homofile er en kjøpesterk gruppe og markedet er stort.»


Cirka 17.000 mennesker feirer Europride i Stockholm denne uka. Arrangørene regner med å omsette for utrolige 20 millioner kroner under den litt over en uke lange festivalen for homo-, bi-, og transeksuelle mennesker.

Bryllupsbutikk for Per og Pål

Rosa penger

Mens man tidligere kalte økonomene for blåruss, har de nå tatt alle mulige nye farger. Også rosa. Rosa penger har internasjonalt blitt en betegnelse på et marked bestående av homofile: de er nemlig en svært kjøpesterk gruppe.

En undersøkelse gjennomført av Yankelovich Partner viser markante inntektsforskjeller mellom homo- og heterofile. Mens bare 1 prosent av heterofile menn hadde inntekt over 100.000 dollar, tjente tre prosent av de homofile mennene mer. De samme forskjellene fant man også i de gruppene som tjente minst, men her var fordelingen omvendt: det var flere homofile enn heterofile menn som tjente under 25.000 dollar. For kvinner var hetero- og homofiles inntekt nokså lik, med unntak at det ble registert en prosent flere heterofile kvinner med lav inntekt.

Bli rik, kvinne


I den samme undersøkelsen går det frem at dobbelt så mange homofile og lesbiske svarte at de hadde høyere utdannelse (graduate school, tilsvarende magister- eller bachelorgrad). Det var også flere homofile som hadde fullført collegestudium. Av denne undersøkelsen går det også frem at 40 prosent flere homofile er bedriftsgründere. Svenske Fredrik Bergström gjort og Fredrik Erixon har laget en rapport på det svenske homosegmentet og mener at en av grunnene til at så mange flere homofile velger å starte sin egen bedrift fremfor å la seg ansette i en bedrift, kan komme av deres erfaring med å være annerledes har gjort dem mer nyskapende.

For homo for jobben

Fredrik Bergström og Fredrik Erixon undersøkelse viser imidlertid at funnene fra USA ikke automatisk kan overføres til Sverige. Deres funn viser at det ikke er like store markante forskjeller i inntektene mellom homofile og heterofile i Sverige som de som er funnet i USA.

Rosa fond?

Men mye tyder likevel på at homomarkedet er i ferd med å ekspandere voldsomt. I Nord-Amerika og Australia finnes det allerede et svært segment av vare- og tjenestetilbydere som både er etablert av homofile og som tilbyr produkter rettet mot homofile konsumenter. Et anslag fra Canadian gay and Lesbian Chamber of Commerce viser at 80.000 bedrifter drevet av homofile i Canada genererer 75 milliarder kroner. Et kjapt søk i Google viser at her både finnes rosa finans- og boligmeglere, forsikringstilbydere- og rådgivere. Ja, endog selskaper som er spesialisert på å gi råd på markedsføring overfor homofile, som for eksempel Community Marketing som påstår at de kan det det homofile reisemarkedet til fingerspissene.

Det norske nettstedet for homofile, Gaysir, foreslo for en tid tilbake siden å lage en rosa indeks hvor homofile entreprenører kunne markedsføre sine varer og tjenester. Indeksen har ennå ikke sett dagens lys, men det vil den snart skal vi tro Asbjørn Jørgensen, daglig leder i Gaysir:

- Dette vil komme også i Norge, sier daglig leder i Gaysir.no, Asbjørn Jørgensen til DinSide. - Homofile er en kjøpesterk gruppe og markedet er stort. Det ser vi for eksempel på reisemarkedet. På reiselivsmessen i Las Vegas, for eksempel, er det en egen seksjon for homofile.

Høyres stortingsrepresentant Bent Høye fra Stavanger slår et slag for rosa fond. I en artikkel fra 2006 oppfordrer han homofile til å velge homofile entreprenører og finanselskaper som Storebrand til å lage fond rettet mot homofiile. Dette som en parallell til grønne fond og selskaper.

Homofil verden rundt

Rosa reise

Store merkevarenavn som Ikea og Absolut vodka har markedsført seg direkte mot homofile. Men også byer som Barcelona har valgt å markedsføre byen som særlig homovennlig. De lanserte i 2006 en guide for homofile. Community Marketing mener en slike manøvre er riktig: US-amerikanske homofile reiser mer og har i større grad enn heterofile medborgere pass.

Mange av funnene kan knyttes til at homofile ikke har barn: dobbel inntekt og ingen barn, såkalte dinks (double income, no kids) gir stor kjøpekraft. Når ny ekteskapslov er et faktum og man har adgang til adoptere barn, gjenstår det å se om de nye familieformene vil påvirke dink-økonomien.

Den skjeive veien gjennom Barcelona