Rødbete – den glemte grønnsaken

Hvis du spiser rikelig med rødbete minsker sjansene for at du får blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag, skriver lege og naturmedisiner Bernt Rognlien.

Rødbete - den glemte grønnsaken
Hvis du spiser rikelig med rødbete minsker sjansene for at du får blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag, skriver vår fastlege, naturmedisiner Bernt Rognlien.

Først litt fakta. Rødbete kommer opprinnelig fra Sør- og Vest-Europa, og den har vært dyrket i mer enn 3000år. Både blader og rotfruktene har blitt brukt som grønnsak og medisin. Den er veldig rik på folsyre og inneholder mye mineraler særlig jern, kalsium, magnesium og kalium.

Rødbete som mat
Bladene ble først brukt som grønnsak og salat, først under Romeriket begynte man å kultivere den for å bruke roten til mat. På 1400 tallet ble roten populær i det engelske i kjøkken og først to hundre år senere på 1600 tallet kom rødbeter til de nordiske landene. Bladene kan kokes og brukes på samme måte som spinat i supper, stuinger og gratenger, men kan også brukes rå i salater. Bladen innholder en del oksalsyre akkurat som spinat og rabarbra og mennesker med nyresteinsproblemer skal derfor være forsiktig med å spise mye rødbete blader.

Rødbeter skal kokes med skallet på for å beholde fargen. Hvis de skrelles før tilberedning vil de endre farge, selv har skrubbing vil ødelegge skallet å gjøre at mye av de fine næringsstoffene som sitter rett under skallet vil forsvinne ut i kokevannet. Kokte rødbeter kan brukes direkte som grønnsak eller i salater, rødbeter kan også bakes i ovn eller ristes/braiseresstyle= mso-spacerun: yes > i panne. I Russland og Øst-Europa bruker de mye Borscht, det er rett og slett rødbete suppe. Kokte rødbeter kan også kremes til stuing eller saus og de kan syltes. Rå revne rødbeter egner seg også godt i salater.

Rødbeter er kalorifattige(kun 36 Kcal pr. 100gr.). De er milde og søte på smak og likes derfor ofte godt av barn. Rødbete er en nær slektning av den lyse sukkerbeten, som det dyrkes mye av i Europa for å produsere sukker - men til tross for søt smak inneholder rødbeter lite sukker.

Rødbete som medisin
Rødbetene inneholder store mengder folsyre, 100gram dekker over halvparten av dagsbehovet. Folsyre er særlig viktig for gravide i første del av svangerskapet, for å forebygge ryggmargsbrokk (spina bifida).

Alle kvinner som ønsker/prøver å bli gravide bør bruke folsyrerike matvarer eller ta det som tilskudd for å forebyggen denne typen misdannelser som oppstår veldig tidlig i svangerskapet. Koking reduserer folsyre mengden i rødbeter med 20-30%, men likevel er kokte rødbeter en veldig god folsyre kilde. Dessverre innholder syltede rødbeter nesten ikke folsyre.

Den høye mengde folsyre i rødbeter er også en av hovedårsakene til at regelmessig bruk av rødbeter reduserer risiko for hjertekar sykdommer. Det skylles at rikelig med folsyre i kosten vil redusere mengden homocystein i blodet.

Høyt homacystein nivå i blodet gir betydelig økt riskiko for hjerte kar sykdommer og også økt risiko for utvikling av alzheimers sykdom. Rødbeter er også rik på fiber og har som mange andre grønnsaker en gunstig effekt på blodets fettsammensetning.

Rødbeter reduserer totalkolesterolet og særlig LDL kolesterolet som er det farlige kolesterolet. Det er også andre nyttige plantestoffer i rødbeter, flavonoider,betalainer og karotenoider som gjør at åreveggene blir mindre ”klebrige”og ikke så lett blir forkalket. Rikelig og regelmessig bruk av rødbeter vil derfor også bidra til å forebygge blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag.

Betalainene med blant annet betanin har vist seg å være kraftige antioksydant som selv i små mengder kan beskytte mot oksidativt stress.

Mozon.no, 05.11.2002