Rimi har tapetsert flere t-banestasjoner i Norge. Hvis du har tid og lyst, kan du starte handleturen her. Foto: Rimi
Rimi har tapetsert flere t-banestasjoner i Norge. Hvis du har tid og lyst, kan du starte handleturen her. Foto: RimiVis mer

Rimi på t-banestasjonen

Du må antakelig til Sør-Korea for å finne noe lignende.

Er dette fremtidens varehandel? spurte vi for en tid tilbake. Dagligvarekjeden Rimi har nå lansert sine første virtuelle dagligvarebutikker.

Nå kan du starte handleturen mens du venter på t-banen hjem. Du må riktignok til Oslo for å teste dette, men Rimi har nå etablert virtuelle butikker på Jernbanetorget, Nationaltheateret og Tøyen i Oslo.

Deler av perrongene er dekket av «butikkhyller» med bilder av dagligvarer som du kanskje trenger.

Rimi skriver i en pressemelding at dersom butikkene blir godt mottatt i Norge, så vurderer de å etablere virtuelle butikker i større skala.

– Foreløpig varer kampanjen i en uke, men blir den godt mottatt, vil vi vurdere å forlenge, sier Henning Eriksen, markedssjef i Rimi, til DinSide.

Slik fungerer det

Butikkene inneholder ingen ekte varer, men du kan bruke mobiltelefonen din, en smarttelefon vel å merke, til å skanne varene du ønsker å kjøpe. Under hver vare finner du en kode som du skanner, og de legges til handlelisten din i Rimi-appen.

For å kunne benytte deg av de virtuelle butikkene må du altså laste ned Rimi Pluss-appen på mobiltelefonen din. Denne er gratis, og du finner den både hos App Store og Android Market.

Du må imidlertid innom en vanlig Rimi-butikk for å hente og betale for varene du har skannet inn i listen din.

Fremtidens handel?

Som DinSide tidligere har skrevet om, finnes lignende virtuelle dagligvarebutikker på stasjoner i Seol i Sør-Korea, og her har de blitt en suksess.

Rimi understreker imidlertid at Rimi Pluss-appen er bygget opp for norske forhold. En undersøkelse Rimi har gjort, viser at én av tre mener de bruker for lang tid på å handle.

– Rimi ønsker å gjøre handelen for kunden så rask og rimelig som mulig. Forbrukerne krever mer effektivitet hele tiden ettersom alt blir mer og mer tilgjengelig. Vi har nå gitt dem verktøyet til nettopp det. Vi tilpasser oss dagens travle forbrukere og prøver å gjøre hverdagen litt enklere for dem, sier markedssjefen.