Riktig mat mot brystkreft

Et godt kosthold kan beskytte deg mot brystkreft. Her er tipsene som kan redde livet ditt:

Brystkreft rammer mange tusen norske kvinner hvert år, og mange vil dø av den farlige kreftsykdommen.

Men det er slett ikke tilfeldig hvem som blir rammet av den dødelige sykdommen. Flere forskere mener at kosthold og livsstil kan være helt avgjørende for om du holder deg frisk helt til alderdommen.

- Riktig mat er en enkel og kanskje livsviktig faktor for å redusere risikoen for brystkreft. Og det er viktig å starte nå - uavhengig av om du er ung eller gammel, sier den britiske forskeren Michelle Harvie til avisen Daily Mail.

Så hva er riktig mat? Her er noen tips til et kosthold som kan beskytte deg mot kreftsykdommene:

1) Frukt og grønt
Grønnsaker som brokkoli og kål inneholder en masse stoffer som kan hjelpe kroppen med å forebygge mot kreft. Andre grønne og fargesterke grønnsaker er også anbefalt.

Frukt og bær med sterke blå eller røde farger inneholder også ofte store mengder antioksidanter som holder kroppen frisk og bekjemper sykdommer.

2) Helkorn
Ligg unna hvitt hvetemel og gå for helkorn i stedet. Da får du i deg kreftforebyggende stoffer som selen og vitamin E, i tillegg til at fiberrik mat i seg selv kan ha en god effekt. En studie fra Sverige viser at 25 gram fiber til frokost reduserte brystkreftrisikoen hos kvinner med 36 prosent.

3) Rett fett
Hovedregelen er mindre fra fjøset og mer fra havet. Mettede fettsyrer som du finner i kjøtt, egg og meieriprodukter bør du kutte ned på. Det er heller ikke lurt å få i seg store mengder omega-6-fettsyrer som finnes i noen typer vegetabilske oljer.

Fiskefett er derimot flotte saker. Fet fisk bør på bordet minst to dager i uken, eller bruk et kosttilskudd med omega-3-fettsyrer. Sunt fett finner du også i noen matvarer som olivenolje, soyaolje, avokado og nøtter.

4) Færre fester
Store mengder alkohol og sigaretter er som bensin på bålet for kreftsykdommer. Om du vil unngå brystkreft bør røyken stumpes for godt. Alkohol er verst i store mengder, men noen få glass rødvin (som inneholder mye antioksidanter) kan være akseptabelt.

5) Soya
I soya finnes isoflavoner som kan lette overgangsplager og forebygge mot brystkreft. Naturlige soyaprodukter eller kosttilskudd med soya kan benyttes.

Først opprettet 25.05.2006
Oppdatert 22.06.2007