Riktig mat forbygger brystkreft

Animalsk fett i kjøtt eller fete meieriprodukter er ikke bare bra for helsen din. Nå viser undersøkelser at animalsk fett også øker risikoen for å utvikle brystkreft.

Riktig mat forebygger brystkreft
Animalsk fett i kjøtt eller fete meieriprodukter er ikke bare bra for helsen din. Nå viser undersøkelser at animalsk fett også øker risikoen for å utvikle brystkreft.

En amerikansk undersøkelse viser at det er en klar sammenheng mellom høyt inntak av animalsk fett før overgangsalderen og utvikling av brystkreft. Undersøkelsen har omfattet over 90.000 kvinner over en åttteårsperiode. Alderen på deltakerne i undersøkelsen spenner fra slutten av 20-årene til 46 år ved starten av undersøkelsen.

Bør tenke på kostholdet
- Dette burde være en tankevekker for kvinner i 30- og 40-årene som burde ta en bedre kikk på dietten sin. Kvinner har ikke mange muligheter til å påvirke risikoen for brystkreft, men dette er altså noe som kan gjøres, sier forskningsleder Eunyoung Cho ved Harvard Medical School. Undersøkelsen er publisert i siste nummer av Journal of the National Cancer Institute.

Grunnlaget legges tidlig
Høyt inntak av fett har tidligere vært assosiert med risiko for brystkreft på grunn av sammenhengen mellom fett og østrogen i kroppen etter overgangsalderen. Men dette studiet påviser at grunnlaget for brystkreft kan legges langt før overgangsalderen. Et usunt kosthold allerede i tyveårene kan nå settes i sammenheng med økt risiko for brystkreft.

Men det ser altså ut til å være animalsk fett som gjør forskjellen. Forskerne kunne ikke finne noen sammenheng mellom vegetabilsk fett i planteprodukter og kreft. Dette kan antyde at det ikke bare er selve fettet men også andre stoffer som finnes i kjøtt og meieriprodukter som er synderen.

Frukt og grønt
Grønnsaker og frukt settes ofte i sammenheng med et sunt kosthold som vil gjøre deg mindre mottakelig for utvikling av kreftsykdommer. Et eksempel er brokkoli som inneholder et stoff som brukes til forebygging av brystkreft hos kvinner i høy-risikogruppen. Generelt vil frukt og grønt gi deg mange viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter som er bra for det aller meste i kroppen din.

En overgang til mer umettet fett og mindre mettet fett er også en god idé både for reduksjon av hjerte- og karproblemer og kreftsykdommer. Typisk middelhavskost med olivenolje, grønnsaker og fisk i stedet for rødt kjøtt og fete meieriprodukter er definitivt et skritt i riktig retning.

Ullevål Sykehus har et grundig læreprogram om brystkreft for pasienter og pårørende på internett.

Mozon 24.07.2003