På denne måten ser ikke naboen at du har brukt penger på minkpels eller Manolo Blahnik-pumps. Foto: Colourbox.com
På denne måten ser ikke naboen at du har brukt penger på minkpels eller Manolo Blahnik-pumps. Foto: Colourbox.comVis mer

Rikinger handler i smug

Men noen varer blir ikke solgt, skal vi tro amerikanerne.

- De rike har alltid penger, men folk flest kommer nok til å kjøpe litt billigere varer fremover, sier Christian Poppe, forsker i Sifo (Statens institutt for forbruksforskning).

Amerikanske rikfolk strammer inn på innkjøpene av luksusprodukter, ifølge News-record.com.

I etterkant av finanskrisen har flere luksusprodusenter sett seg nødt til å kutte lagerbeholdningen, og forandre assortementet. Reklamebudskapet skal også ha blitt endret hos flere luksusprodusenter.

- Færre, men bedre ting, skrev juvel- og diamantprodusenten De Beers Group i sin siste kampanje forrige måned.

Les også: Lykken er en finanskrise

Samler brune papirposer

Det finnes fremdeles rikfolk som bruker 100.000 dollar på pelskåper og tusenvis av kroner på nye sko. Juvelèr Tiffany & Co åpnet nylig butikk i Ohio, og det skal ha vært stor trengsel blant de handlende. Og designvarer på tilbud går som varmt hvetebrød, skal man tro News-record.com.

- Jeg samler opp brune papirposer, sier Sara Albrecht, eier av designerbutikken Ultimo.

Hvorfor? Fordi kjøperne vil være diskrete når de kjøper varer fra henne. De vil ikke at vennene og naboene skal se at de kjøper designvarer i krisetid. Allikevel har Ultimos omsetning gått ned 20 prosent det siste året.

Salg av luksusvarer i Usa gikk ned 34,5 prosent den første uka i desember, sammenlignet med samme periode året før, ifølge SpendingPulse, en tjeneste sponset av MasterCard Advisors.

- Litt avhenging av hva som omfattes av luksusvarer, vil vi kunne forvente det samme her. Det kan godt være at fokuset på kvalitet blir høyere, men folk vil være prissensitive uansett, antar Poppe i Sifo.

Les også: Disse heldiggrisene shopper på statens regning

70 prosent før salget

De eksklusive butikkene Saks Fifth Avenue og Neiman Marcus måtte se seg nødt til å gi kundene 70 prosent rabatt allerede før julesalget startet. Også Bloomingdales måtte starte salget tidligere i år, de begynte å reklamere for salg allerede før thanksgiving.

- Det er vanskelig for oss å vurdere hvordan forbrukeren tenker nå. Vi vet at hun fremdeles shopper, både varer til ordinær pris og salgsvarer, men vi vet at hun ikke shopper på samme måte som før, sier Ginger Reed, pressetalsmann hos Neiman Marcus, til News-record.com.

Amerikanernes rikdom sank med 4,7 prosent tredje kvartal i 2008, den største nedgangen siden andre kvartal i 1962. Dette ifølge Scott Hoyt, direktør i forbrukerøkonomi på Moody`s Economy.com.

I forhold til fjoråret er det dramatiske tall. For i fjor slet luksusbutikkene med å tilfredsstille kundenes apetitt på ekstravagante varer.

Les også: Slik er moten i krisetid

Trenger ikke en haug klær

Filantropisten Heidi Dillon (55) fra Dallas handlet aldri på salg før, men tror finanskrisen permanent har endret forbrukervanene hennes.

- Jeg trenger ikke å kjøpe så mye som jeg pleide, jeg trenger ikke å kjøpe en haug nye klær vært år, sier Dillon til News-record.com.

Allikevel har Dillon et forbruk som er ukjent for gjennomsnittsnordmannen. Denne sesongen har hun blant annet kjøpt en Michael Kors-pels og sko for 600 dollar på Barney's. Den store forskjellen er at hun har kjøpt varene på salg, og brukt 7.100 dollar istedetfor 14.200 dollar ...

- Sånn det er nå ser vi ikke etter tilbud, vi ser etter kupp, sier Dillon.